|2018-02-27|
GIS, Mapy, Firma, Software
Mapbox stawia na rzeczywistość rozszerzoną
Przyszłość map to nie statyczne opracowania 2D, ale rzeczywistość rozszerzona – twierdzi amerykańska firma Mapbox i – żeby nie być gołosłowną – prezentuje własną platformę do tworzenia aplikacji działających w tym trybie.
Mapbox zaczynał raptem 10 lat temu jako niewielka spółka z Kalifornii zajmująca się cyfrowymi mapami, a dziś z jej różnorodnych rozwiązań kartograficznych korzysta wiele dużych serwisów, takich jak Strava, Snapchat, Financial Times, Forsquare czy Lonely Planet. Podczas trwającego w Barcelonie Mobile World Congress firma pokazała, że w obliczu mobilnej rewolucji przyszłość rynku gier komputerowych i nawigacji leży w rzeczywistości rozszerzonej (Augmented Reality – AR). Dlatego twórcy mobilnych aplikacji jak nigdy wcześniej potrzebują rozwiązań, które pozwolą im budować tego typu programy z wykorzystaniem cyfrowych danych przestrzennych o otaczającej nas rzeczywistości.
Pierwszym kompleksowym produktem, który wychodzi naprzeciw tym potrzebom, jest platforma Mapbox AR. Łączy ona rozwiązania renderujące dane AR z globalną bazą danych przestrzennych oferującą: numeryczne modele terenu i zabudowy, punkty użyteczności publicznej, zobrazowania satelitarne, dane o pokryciu terenu czy informacje o lokalizacji 300 mln użytkowników.
W ocenie Mapboxa jego narzędzia informatyczne dla AR mogą znaleźć zastosowanie m.in. w interaktywnym planowaniu podróży czy zwiedzaniu miast, śledzeniu floty pojazdów, nawigacji „zakręt po zakręcie”, grach komputerowych w trybie multiplayer czy w umawianiu się na wspólne przejazdy.
– AR to nie tylko chwytliwy trend w Dolinie Krzemowej. Przyszłość tego, jak będziemy doświadczać otaczającego nas świata, zmienią aplikacje AR, które budowane są dziś – wieszczy prezes Mapboxa Eric Gundersen. – Dlatego chcemy zaoferować najlepsze możliwie narzędzia pozwalające łączyć rzeczywistość rozszerzoną ze światem dookoła nas. Oferując pierwszą platformę do tego typu zastosowań, nie możemy doczekać się, żeby zobaczyć, jak wykorzystają ją deweloperzy – dodaje.
– Nie jest tajemnicą, że Mapbox pokłada wielkie nadzieje w technologiach AR i VR – mówi Anshel Sag, analityk w firmie Moor Insights & Strategy. – Prezentując w zeszłym roku Unity Maps SDK, Mapbox zaoferował narzędzie pozwalające wykorzystać dane o otaczającym nas świecie w tworzeniu gier komputerowych. Z kolei po uzyskaniu 164 mln dolarów od Softbanku spółka kupiła białoruską firmę Mapdata zajmującą się sztuczną inteligencją oraz FitnessAR, twórcę popularnej aplikacji sportowej bazującej na rzeczywistości rozszerzonej – wymienia Sag.
JK
|