|2017-12-15|
Software
Eksploracja danych przestrzennych w GeoMedia Enterprise Intelligence
Narzędzie GeoMedia Enterprise Intelligence powstało w wyniku komercjalizacji badań naukowych w zakresie wykorzystania metod statystyki przestrzennej i eksploracyjnej analizy danych przestrzennych (spatial data mining) do analizy informacji przestrzennej pod kątem optymalizacji decyzji biznesowych. Pozwala ono na rozszerzenie analityki biznesowej baz danych (business intelligence) o informację przestrzenną – lokalizację obiektów, ich wielkość, kształt, sąsiedztwo, zależności przestrzenne w występowaniu poszczególnych zjawisk itp.
GeoMedia Enterprise Intelligence umożliwia wsparcie analityczne decyzji biznesowych związanych z informacją przestrzenną. Wielokryterialna analiza statystyczna danych przestrzennych, realizowana w środowisku narzędziowym desktop oraz Web, pozwala na bardzo istotne poszerzenie możliwości zarówno istniejących narzędzi GIS, jak i systemów do analityki biznesowej. Pakiet GeoMedia Enterprise Intelligence pozwala na wykorzystanie mechanizmów eksploracyjnej analizy danych przestrzennych wykorzystując m.in.: • szeregi czasowe uwzględniające predykatory przestrzenne, • algorytm ISODATA, • redukcję wymiarowości problemu, • koncentrację powierzchniową, • ekonometrię przestrzenną – Model Spatial Error, • metodę pola ruchomego, • statystykę I Morana, • korelację Spearmana, • korelację Yule’a.
Oprogramowanie pozwala na praktyczne zastosowanie analiz przestrzennych o charakterze data mining (a właściwie spatial data mining), zarówno w badaniach komercyjnych, jak również prowadzonych przez różnego typu ośrodki administracji publicznej, sektor naukowy oraz badawczy. Funkcjonalność ta umożliwia przeprowadzanie niedostępnych wcześniej analiz na posiadanych zbiorach danych przestrzennych, pozwalając uzyskać nowe wartości rynkowe bądź zoptymalizować procesy biznesowe. Dodatkowo, z uwagi na innowacyjny i unikalny charakter dobranych algorytmów, produkt ma duży potencjał do wykorzystania w badaniach naukowych, do analizy relacji pomiędzy zjawiskami z różnych dziedzin badawczych (socjologia, geologia, urbanistyka, inteligentne systemy transportowe itd.). Nie sposób pominąć również zagadnienia tzw. inteligentnych miast (ang. smart cities), które odnosi się do nowatorskiej koncepcji zarządzania miastem, uwzględniającej zmiany w przestrzeni miejskiej we wszystkich jej aspektach (od technologicznych po kulturowe) i ukierunkowanej na zmieniające się potrzeby mieszkańców.
Źródło: Intergraph Polska
|