|2017-12-14|
Geodezja, Prawo
Kolej na geodezję
Na terenach kolejowych prowadzonych jest wiele strategicznych inwestycji kolejowych. Ostatnio Grupa PKP – zdając sobie sprawę ze znaczenia geodezyjnej obsługi procesu inwestycyjnego – podjęła kilka działań mających na celu jej usprawnienie. O szczegółach piszemy w grudniowym GEODECIE.
Okazją do zaprezentowania tych działań była konferencja zorganizowana w Warszawie przez wiodącą w Grupie spółkę PKP SA. W gronie specjalistów ze spółek Grupy PKP, środowisk naukowych, a także wykonawstwa geodezyjnego dyskutowano na temat czynników warunkujących sprawny przebieg procesu inwestycyjnego. Przekonywano, że podjęte niedawno działania stanowią odpowiedź na oczekiwania geodetów. Wpisują też geodezję kolejową w standardy ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, przy zachowaniu specyfiki kolejowego terenu zamkniętego. Równocześnie zarząd PKP SA zadeklarował otwartość na dalszy dialog, podkreślając, że doświadczenie i opinia geodetów jako specjalistów będzie cenną wskazówką do lepszej identyfikacji obszarów, które wymagają zmian.
Do zadań realizowanych przez Grupę PKP należy prowadzenie zasobu geodezyjnego i kartograficznego dla kolejowych terenów zamkniętych ustanowionych przez ministra właściwego ds. transportu. Składnice materiałów geodezyjnych (obecnie kolejowe ośrodki dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej – KODGiK-i), prowadzone są w PKP od 1956 r. Jak jednak zwrócił uwagę członek Zarządu PKP SA dr Mirosław Antonowicz, geodezja towarzyszyła działaniom kolei od zawsze. (...)
System geoinformatyczny dla KODGiK Dane zgromadzone w ośrodkach dokumentacji są informacją referencyjną i bazową dla przedsięwzięć infrastrukturalnych, których planowanie i realizacja w dużej mierze zależy od jakości tych danych, szybkości dostępu do nich oraz łatwości ich aktualizacji. Aby zapewnić usprawnienie i przyspieszenie inwestycji kolejowych, PKP SA zdecydowała się na wdrożenie systemu geoinformatycznego dla KODGiK. W 2015 r. rozpoczęła dialog techniczny w tej sprawie. W październiku 2016 r. ogłosiła przetarg publiczny, który objął także przetworzenie do postaci obiektowej 4 tys. km linii kolejowych, a dla ok. 2 tys. km – zeskanowanie map i dokumentacji. W grudniu 2016 r. przetarg rozstrzygnięto, a w marcu br. podpisano umowę z wykonawcą – firmą Intergraph Polska. (...)
Likwidacja tzw. wywiadu branżowego Gdy ponad dwa lata temu pisaliśmy o problemach geodezji na kolejowych terenach zamkniętych (GEODETA 4/2015), jedną z najczęściej wymienianych barier były tzw. wywiady branżowe. Geodeci mają z nimi do czynienia nie tylko przy realizacji projektów PKP, ale przy obsłudze dowolnych inwestycji, które nawet w wąskim pasie przecinają teren kolejowy. W obecnym modelu geodeta musi uzgodnić przebieg sieci z każdym gestorem oddzielnie (patrz lewa strona schematu powyżej). Czas przeprowadzenia wywiadu branżowego zależy więc od gestora, jakość danych niejednokrotnie pozostawia wiele do życzenia, a opłaty (niemałe!) pobierane są za każde uzgodnienie. Ponadto dokumentacja przekazywana jest w wersji papierowej. Zdarza się też, że KODGiK nie wymaga wywiadów, ale żąda wtedy od geodety podpisania oświadczenia, że bierze on na siebie ryzyko błędów w kolejowym zasobie.
Pełna treść artykułu w grudniowym wydaniu miesięcznika GEODETA
Redakcja
|