Oba rozwiązania zaprojektowano z myślą o wysokiej jakości wizualizacji danych oraz analizach przestrzennych prowadzonych zarówno w środowisku on-line, jak i off-line. Prace nad tymi standardami prowadzone były przede wszystkim z inicjatywy firmy Esri.
Pojedynczy zbiór w formatach I3S i SLPK to tzw. Scene Layer. W ramach Scene Layer można przechowywać duże ilości heterogenicznie dystrybuowanych geograficznych danych 3D. Rozwiązanie może być wykorzystywany zarówno w urządzeniach mobilnych oraz aplikacjach desktopowych, serwerowych i chmurowych. Dane Scene Layer przechowywane są jako lokalne pliki, a także udostępniane przez internet. Formaty przystosowano do zapisu różnych typów trójwymiarowych danych – od modeli 3D, przez meshe, po sygnatury punktowe. I3S i SLPK bazują na takich rozwiązaniach jak JSON i REST, a także na popularnych standardach webowych.
– I3S i SLPK to istotny wkład w szybko rozwijające się technologie wizualizacji i analizy danych 3D, który rozszerza rozwiązania OGC przeznaczone do dostarczania zawartości 3D. Dzięki pracom nad tymi standardami prowadzonym w ramach naszego konsorcjum udało nam się znacząco udoskonalić dokumentację obu rozwiązań – mówi Scott Simmons, dyrektor wykonawczy Programu Standardów OGC.
Specyfikacje I3S i SLPK dostępne są za darmo na wolnej licencji na stronie OGC.