|2017-08-14|
Geodezja, Firma
Szczecinianie tworzą nowoczesny hydrodron
W Szczecinie powstaje pierwszy w Polsce bezzałogowy hydrodron samodzielnie wykonujący pomiary pod wodą. Tworzy go firma Marine Technology z Technoparku Pomerania. Na realizację projektu spółka pozyskała ponad 2 mln zł dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Fot. Wikipedia/Mateusz War.
|
|
|
|
|
|
Hydrodron będzie katamaranem o długości 4 metrów. Posłuży do wykonywania pomiarów hydrograficznych w obszarach portów, na redach, rzekach, jeziorach, zalewach czy zatokach. Na tle już istniejących jednostek będzie wyróżniał się przede wszystkim możliwością pracy bez udziału załogi.
– Obecne pomiary wykonywane przez ludzi kilometr po kilometrze są dla załogi żmudne, czasochłonne i uciążliwe. Nasz zdalnie sterowany i autonomiczny hydrodron pozwoli na ich automatyzację. Będzie można nim sterować z brzegu bądź zaprogramować go tak, aby samodzielnie mierzył zaplanowaną trasę – wyjaśnia prof. Andrzej Stateczny, prezes Marine Technology.
Jednostka zostanie wyposażona m.in. w nowoczesną echosondę wielowiązkową mierzącą dno oraz sonar wykonujący podwodne zdjęcia za pomocą dźwięku. Uzyskane w ten sposób dane pozwolą nie tylko stworzyć model dna, ale również zobaczyć, co na nim leży. Głównym przeznaczeniem hydrodronu jest tworzenie map ułatwiających nawigację statków, ale w przyszłości może być on wykorzystywany również m.in. do sprawdzania stanu budowli hydrotechnicznych (np. zapór i śluz) czy do badania jakości wody.
Atutem hydrodronu jest także jego niewielki rozmiar, który ułatwia transport, wodowanie i pracę na akwenach trudno dostępnych bądź niedostępnych dla większych jednostek załogowych. Takie zastosowanie jest szczególnie ważne na śródlądowych drogach wodnych, które zgodnie z założeniami Konwencji AGN przygotowanej przez ONZ mają stać się alternatywą dla dróg kołowych i autostrad w państwach UE.
– Polityka Unii Europejskiej zmierza do tego, aby do 2030 roku przenieść transport ok. 30% ładunków na drogi wodne, tak jak się dzieje obecnie np. w Holandii. Niestety większość polskich rzek nie spełnia międzynarodowych warunków żeglowności, dlatego w najbliższych latach szykują się duże inwestycje w ich modernizację, a ta w pierwszej kolejności będzie wymagała wykonania pomiarów – dodaje prof. Stateczny.
Całkowity koszt stworzenia pierwszego hydrodrona wyniesie ponad 2,5 mln zł, z czego ponad 2 mln zł firma pozyskała z NCBiR w ramach unijnego programu Inteligentny Rozwój.
Marine Technology to spółka typu spin-out założona przez profesora Andrzeja Statecznego pracującego w latach 1997-2017 w Akademii Morskiej w Szczecinie, a od tego roku w Politechnice Gdańskiej. Firma zajmuje się prowadzeniem prac badawczo-rozwojowych w geoinformatyce. Współpracuje z szerokim gremium ekspertów w zakresie nawigacji, hydrografii, geodezji i kartografii oraz informatyki. W 2013 roku wykonała kolekcję pierwszych w Polsce śródlądowych elektronicznych map nawigacyjnych obejmujących cały obszar wdrożenia systemu RIS Dolnej Odry. W Technoparku Pomerania spółka korzysta ze wsparcia specjalistów m.in. w obszarach zabezpieczenia praw własności intelektualnej, zarządzania projektami i komercjalizacji wyników badań.
Więcej o hydrodronie
Źródło: UM Szczecin
|