Dzięki nowej warstwie użytkownicy pakietu ArcGIS oraz twórcy internetowych aplikacji bazujących na technologii Esri będą mogli np. generować mapy spadku, ekspozycji, cieniowania czy szorstkości terenu, wykonywać analizy widoczności czy wyznaczać granice zlewni. Dane wysokościowe Airbusa przydadzą się również do bardziej złożonych analiz, np. szacowania zużycia paliwa na podstawie informacji o rzeźbie terenu.
WorldDEM4Ortho opracowano przede wszystkim z myślą o ortorektyfikacji optycznych i radarowych satelitarnych zobrazowań w wysokiej lub bardzo wysokiej rozdzielczości. Baza pokrywa wszystkie obszary lądowe świata, dostępna jest w rozdzielczości 24 m, a dokładność wysokościowa danych wynosi 4 metry. Zbiór ten bazuje na numerycznych modelach pokrycia terenu WorldDEM, które zostały pozyskane w technologii interferometrii radarowej za pomocą dwóch niemieckich satelitów TerraSAR-X oraz TanDEM-X. Specjalnie na potrzeby ortorektyfikacji został on poddany automatycznej obróbce polegającej na usunięciu wybranych typów błędów, wyrównaniu powierzchni zbiorników wodnych oraz wygładzeniu modeli dla określonych typów pokrycia terenu (np. obszarów zabudowanych).
WorldDEM4Ortho dołączy do ponad 5 tys. map dostępnych dla około 4 mln użytkowników ArcGIS Online Living Atlas of the World. Będzie to już kolejna warstwa w tym serwisie zawierająca dane o ukształtowaniu terenu.