|2017-06-30|
GIS, Mapy
Dane OSM pomogą w sytuacjach kryzysowych
Naukowcy z Uniwersytetu w Heidelbergu opracowali specjalne narzędzie, które na bazie danych z otwartego projektu kartograficznego OpenStreetMap pozwala sprawnie i skutecznie wyznaczać trasy przejazdu na obszarze dotkniętym przez klęskę żywiołową.
W 2008 roku w Instytucie Technologii Geoinformacyjnych Uniwersytetu w Heidelbergu stworzono OpenRouteService (ORS) – internetową usługę pozwalającą na wyznaczanie tras przejazdu na podstawie danych OpenStreetMap (OSM). Rozwiązanie to było już kilkakrotnie wykorzystywane w sytuacjach kryzysowych, np. po katastrofalnych trzęsieniach ziemi w Haiti czy w Nepalu. Za każdym razem jego implementacja dla potrzeb ekip ratunkowych wymagała jednak sporego wysiłku. W rezultacie narzędzie to stosowane było tylko w przypadku większych katastrof, obejmujących rozległy obszar.
By znieść te ograniczenia, naukowcy z Heidelbergu opracowali Disaster OpenRouteService, czyli wersję OSR dedykowaną specjalnie dla potrzeb zarządzania kryzysowego. Czym różni się ona od pierwotnej usługi? Przede wszystkim częstotliwością aktualizowania danych. Są one bowiem odświeżane codziennie, co pozwala uwzględniać najnowsze informacje o stanie dróg wprowadzane do bazy OSM m.in. przez zespoły wolontariuszy, którzy przy klęskach żywiołowych często masowo angażują się w mapowanie.
Druga różnica polega na wdrożeniu zmodyfikowanych algorytmów do wyznaczania tras. Kładą one większy nacisk na informacje atrybutowe o przejezdności dróg.
Usługa oferuje ponadto funkcję definiowania obszarów, których należy unikać. Algorytm będzie wówczas wyznaczać trasę, omijając ten poligon. Poza tym serwis pozwala na generowanie izochron – pokazują one obszar dostępny w określonym czasie przejazdu od zadanego punktu.
Na razie usługa Disaster OpenRouteService dostępna jest dla Afryki, Ameryki Południowej oraz Indonezji w 7 wersjach językowych. Autorzy zapowiadają jej dalszy rozwój, zarówno o nowe obszary oraz języki, jak i funkcje.
JK
|