Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2017-06-30| GIS, Mapy

Dane OSM pomogą w sytuacjach kryzysowych

Naukowcy z Uniwersytetu w Heidelbergu opracowali specjalne narzędzie, które na bazie danych z otwartego projektu kartograficznego OpenStreetMap pozwala sprawnie i skutecznie wyznaczać trasy przejazdu na obszarze dotkniętym przez klęskę żywiołową.


Dane OSM pomogą w sytuacjach kryzysowych

W 2008 roku w Instytucie Technologii Geoinformacyjnych Uniwersytetu w Heidelbergu stworzono OpenRouteService (ORS) – internetową usługę pozwalającą na wyznaczanie tras przejazdu na podstawie danych OpenStreetMap (OSM). Rozwiązanie to było już kilkakrotnie wykorzystywane w sytuacjach kryzysowych, np. po katastrofalnych trzęsieniach ziemi w Haiti czy w Nepalu. Za każdym razem jego implementacja dla potrzeb ekip ratunkowych wymagała jednak sporego wysiłku. W rezultacie narzędzie to stosowane było tylko w przypadku większych katastrof, obejmujących rozległy obszar.

By znieść te ograniczenia, naukowcy z Heidelbergu opracowali Disaster OpenRouteService, czyli wersję OSR dedykowaną specjalnie dla potrzeb zarządzania kryzysowego. Czym różni się ona od pierwotnej usługi? Przede wszystkim częstotliwością aktualizowania danych. Są one bowiem odświeżane codziennie, co pozwala uwzględniać najnowsze informacje o stanie dróg wprowadzane do bazy OSM m.in. przez zespoły wolontariuszy, którzy przy klęskach żywiołowych często masowo angażują się w mapowanie.

Druga różnica polega na wdrożeniu zmodyfikowanych algorytmów do wyznaczania tras. Kładą one większy nacisk na informacje atrybutowe o przejezdności dróg.

Usługa oferuje ponadto funkcję definiowania obszarów, których należy unikać. Algorytm będzie wówczas wyznaczać trasę, omijając ten poligon. Poza tym serwis pozwala na generowanie izochron – pokazują one obszar dostępny w określonym czasie przejazdu od zadanego punktu.

Na razie usługa Disaster OpenRouteService dostępna jest dla Afryki, Ameryki Południowej oraz Indonezji w 7 wersjach językowych. Autorzy zapowiadają jej dalszy rozwój, zarówno o nowe obszary oraz języki, jak i funkcje.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Wapno - krajobraz po katastrofie
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS