|2017-03-29|
Geodezja, Teledetekcja, Sprzęt, Firma
Samochód na torze, czyli mobilny skaning linii do Białegostoku
Firma Podlaski Serwis Geodezyjny stanęła przed wyzwaniem opracowania mapy do celów projektowych dla sporego fragmentu linii kolejowej Warszawa – Białystok. By przyspieszyć pomiar, postanowiła wykorzystać mobilne skanowanie laserowe.
Skanowanie zostało wykonane na zlecenie PSG przez firmę TPI – krajowego dystrybutora rozwiązań pomiarowych firm Topcon i Sokkia. Prace są częścią umowy na „Wykonanie dokumentacji projektowej dla odcinka Czyżew-Białystok od KM 107,260 do KM 178,500 z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzji lokalizacyjnej i pozwoleń na budowę w ramach projektu pn.: Prace na linii E75 na odcinku Czyżew-Białystok”. Zadaniem firmy PSG jest wykonanie mapy do celów projektowych w formie 2D i 3D dla terenów linii kolejowej oraz przyległych.
Jak wyjaśnia Adrian Kasprzyk z PSG, odcinek o długości 72 kilometrów został zeskanowany w ciągu jednego dnia, aczkolwiek z racji nietypowej formy pomiaru kilka dni wcześniej należało założyć punkty kontrolne techniką GPS. Na całym odcinku, w odstępach 500-metrowych, zostały więc zamarkowane punkty, które posłużą do dokładnego wpasowania całej chmury punktów. Dodatkowo wzdłuż całej trasy postawiono trzy stacje bazowe (posłużyły do tego odbiorniki Topcon HiPer SR). Obecnie dane pomiarowe są w obróbce, która potrwa około dwóch tygodni.
Jak podkreśla Adrian Kasprzyk, największymi zaletami wykorzystania technologii mobilnego skaningu był przede wszystkim krótki czas pozyskania danych oraz ich wysoka jakość. Skaning laserowy pozwala bowiem na dotarcie do punktów trudno dostępnych, których pomiar zwykłymi technikami byłby utrudniony. Największym wyzwaniem podczas całej operacji było natomiast wpasowanie się w rozkład jazdy pociągów, ponieważ ruch odbywał się bez żadnych wstrzymań.
– Dla naszej firmy jest to pierwsza styczność z mobilnym skanowaniem, aczkolwiek techniki pozyskiwania danych metodami laserowymi nie są nam obce. Jakiś czas temu kupiliśmy skaner laserowy Topcon GLS-2000, z którego pracy, jakości i szybkości jesteśmy bardzo zadowoleni. Mamy nadzieję, że nowe techniki pomiarowe będą naszej firmie przydatne w przyszłości, głównie na terenach kolejowych, w czym się specjalizujemy – podsumowuje Adrian Kasprzyk.
JK
|