Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2017-03-24| GNSS, Mapy

Nawigacja satelitarna ogranicza aktywność mózgu

Poruszanie się po nieznanym terenie przy wsparciu odbiornika satelitarnego ogranicza aktywność niektórych obszarów naszego mózgu – udowodnili naukowcy z University College London (UCL).


Nawigacja satelitarna ogranicza aktywność mózgu <br />
fot. UCL
fot. UCL

W ich eksperymencie wzięło udział 24 ochotników. Najpierw organizatorzy badania wzięli ich na dwugodzinny spacer po londyńskiej dzielnicy Soho. Później na komputerowej symulacji ochotnicy musieli dotrzeć do zadanych im lokalizacji. Przez cały ten eksperyment aktywność ich mózgów była na bieżąco monitorowana.

Gdy poruszali się, bazując na swojej (niewielkiej jeszcze) znajomości tego obszaru, badanie wykazało zwiększoną aktywność hipokampu oraz kory przedczołowej. Była ona szczególnie wyraźna, gdy wkraczali na nieznane sobie ulice lub też dochodzili do bardziej złożonych skrzyżowań. Gdy jednak poruszali się po Soho ściśle wg wskazań podobnych jak w nawigacji satelitarnej, obie części mózgu nie wykazywały już zwiększonej aktywności.

– Badanie potwierdziło, że hipokamp symuluje potencjalne możliwości podróży, a kora przedczołowa pomaga nam określić, która z tras doprowadzi nas do celu. Gdy jednak to technologia mówi nam, jak iść, te części mózgu po prostu nie reagują na mijaną przez nas sieć ulic. Poniekąd można więc powiedzieć, że przez nawigację GPS mózg przestaje się interesować tym, co nas otacza – komentuje badanie dr Hugo Spiers z UCL.

We wcześniejszym doświadczeniu naukowcy przyjrzeli się mózgom londyńskich taksówkarzy. Eksperyment wykazał, że wraz z rosnącą znajomością miasta ich hipokamp się rozwijał. Jeśli jednak korzystali z urządzeń nawigacyjnych, w bardzo ograniczony sposób uczyli się siatki ulic Londynu. W jeszcze innym eksperymencie pracownicy UCL badali układ ulic w różnych miastach pod względem ich obciążenia dla hipokampu.

Czemu mają służyć tego typu badania? – Naszym następnym krokiem będzie współpraca z firmami technologicznymi oraz architektonicznymi, by pomóc im w projektowaniu przestrzeni, które będą łatwiejsze w orientacji i bardziej przyjazne – mówi dr Spiers. – Na przykład możemy ocenić, które części szpitala czy domu opieki mogą okazać się wyzwaniem dla osób z demencją, i jak je zmienić, by poruszanie się po nich było łatwiejsze – dodaje.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
KNG Dahlta w Tatrach
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS