|2017-03-06|
Teledetekcja, Sprzęt, Firma, Software
Wrocławska firma opracowała innowacyjną technologię sterowania dronami
Przyszłością dronów mogą się okazać inteligentne technologie sterowania i stabilizacji lotu oparte na logice rozmytej. Nowe rozwiązanie, nad którym pracuje wrocławska firma Sky Tronic, ma zastąpić obecnie stosowane klasyczne metody sterowania lotem. Może to być przełom w nawigacji, dzięki któremu loty będą bardziej precyzyjne i bezpieczniejsze.
fot. z archiwum Geoforum.pl
|
|
|
|
|
|
Sky Tronic liczy, że nowy model sterowania w ciÄ…gu kilku lat zdominuje Å›wiatowy rynek dronów oraz bÄ™dzie można go stosować w różnych typach i rodzajach bezzaÅ‚ogowych statków powietrznych. – Nowoczesna technologia bÄ™dzie dawaÅ‚a pewnÄ… przewagÄ™ nad obecnie dostÄ™pnymi na rynku rozwiÄ…zaniami. Liczymy, że w krótkim czasie wejdzie ona na rynek i zdominuje caÅ‚Ä… branżę bezzaÅ‚ogowego lotnictwa cywilnego oraz wojskowego. Na naszym rozwiÄ…zaniu mogÄ… skorzystać producenci bezzaÅ‚ogowych statków powietrznych i użytkownicy koÅ„cowi wykorzystujÄ…cy drony w swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej – podkreÅ›la w rozmowie z agencjÄ… informacyjnÄ… Newseria Biznes BogusÅ‚aw Szlachetko, dyrektor ds. badaÅ„ i rozwoju Sky Tronic.
Wrocławska firma opracowała innowacyjne systemy sterowania lotem dla bezzałogowych statków powietrznych oparte na rozmytych regulatorach stabilizacji lotu FLC (Fuzzy Logic Controller). Zapewniają one poprawę efektywności sterowania i bezpieczne wykonywanie misji, nawet w trudnych i zmiennych warunkach terenowych i klimatycznych, np. silne podmuchy wiatru, zrzucanie ładunku itp.
– W taki rozmyty sposób można okreÅ›lać pewne wÅ‚asnoÅ›ci obiektu i sterowania, żeby w Å‚atwy sposób wyciÄ…gnąć wnioski, jak ustabilizować taki obiekt w locie. To daje bardzo dużą przewagÄ™, ponieważ nie musimy w sposób bezpoÅ›redni znać modelu matematycznego i wykonywać wszystkich obliczeÅ„, ale na podstawie niedoszacowanej metody wnioskowania rozmytego sterować obiektem – tÅ‚umaczy Szlachetko.
Dotychczas w dronach stosowano metodÄ™ opartÄ… na technologii PID, czyli regulatorze proporcjonalno-caÅ‚kujÄ…co-różniczkujÄ…cym, który jest maÅ‚o odporny na zakłócenia zewnÄ™trzne i wewnÄ™trzne drona. Metoda opracowana przez Sky Tronic – jak wskazuje Szlachetko – na rynku nie ma bezpoÅ›redniego konkurenta.
– OczywiÅ›cie na caÅ‚ym rynku dronów, które majÄ… wykonywać okreÅ›lone zadania, konkurencja w Polsce jest spora, zarówno w usÅ‚ugach zwiÄ…zanych z samymi lotami, jak i ewentualnÄ… produkcjÄ… tych maszyn – zaznacza Szlachetko.
Polski rynek dronów w 2016 roku był wart nieco ponad 200 mln zł i w ciągu roku wzrósł o 22,7 proc. (dane Instytutu Mikromakro). Spadła natomiast produkcja dronów i obecnie wynosi wartościowo 12 proc. rynku (przy 21 proc. rok wcześniej). W ocenie ekspertów Instytutu Mikromakro to efekt przede wszystkim braku znaczących zamówień ze strony wojska. Natomiast światowy potencjał zastosowania technologii dronowych według ekspertów firmy doradczej PwC przekracza 127 mld dol.
Jak podkreÅ›la Szlachetko, jednym z potencjalnych odbiorców nowych dronów jest budownictwo. Drony mogÄ… być wykorzystywane w takich procesach jak audyt inwestycji, skanowanie laserowe czy analiza termiczna. – NawiÄ…zaliÅ›my pierwsze kontakty z firmami z zakresu inspekcji termograficznych czy wizyjnych obiektów inżynieryjnych. Mamy nadziejÄ™, że w krótkim czasie bÄ™dziemy w stanie przetestować nasze prototypy w rzeczywistych warunkach – mówi BogusÅ‚aw Szlachetko.
Technologia opracowana przez Sky Tronic powinna też zainteresować służby mundurowe, m.in: policję, straż pożarną, straż leśną, służby zarządzania kryzysowego, bezpieczeństwa publicznego oraz wojsko. Szlachetko liczy, że w ciągu kilku lat firma zdobędzie mocną pozycję na rynku. Według założeń do 2021 roku ma osiągnąć ok. 15 proc. udziału w rynku bezzałogowego lotnictwa w Polsce i ok. 0,5 proc. w rynku światowym.
– System oparty na rozmytych reguÅ‚ach bÄ™dzie zwiÄ™kszaÅ‚ bezpieczeÅ„stwo lotów, ponieważ bÄ™dzie odporny na różnego rodzaju zakłócenia – przekonuje dyrektor ds. B+R w Sky Tronic. – Jest on w stanie skompensować wszystkie zdarzenia nieprzewidywalne, losowe, bo oferuje znacznie szerszy zakres pracy regulatora.
Ze wzglÄ™du na wiÄ™ksze bezpieczeÅ„stwo lotów maszyny mogÄ… trafić również do ratownictwa górskiego i wspierać akcje poszukiwania osób zaginionych oraz poszkodowanych czy monitorowania lawin Å›nieżnych w Polsce, Europie i na caÅ‚ym Å›wiecie. SÅ‚użące dziÅ› do tego celu helikoptery nie zawsze mogÄ… zostać wykorzystane, a dodatkowo wiąże siÄ™ to z wysokimi kosztami. – Dotarcie ratowników w sposób tradycyjny zajmuje dość dużo czasu, a to czas gra w takich sytuacjach istotnÄ… rolÄ™. Drony mogÄ… odszukać poszkodowanych znacznie szybciej niż ratownicy i mogÄ… dostarczyć podstawowe Å›rodki medyczne czy lekkÄ… odzież termicznÄ… – ocenia Szlachetko.
Sky Tronic podpisaÅ‚a już list intencyjny z GrupÄ… KarkonoskÄ… GOPR. Ratownicy majÄ… testować prototyp bezzaÅ‚ogowego Å›migÅ‚owca ratowniczego w akcjach poszukiwawczych i ratowniczych. – Dotychczas nasze rozwiÄ…zania prowadzone byÅ‚y w wersji laboratoryjnej. Testy, które przeprowadzimy, bÄ™dÄ… już w symulowanych warunkach akcji ratowniczych – zapowiada BogusÅ‚aw Szlachetko.
Źródło: Newseria Biznes
|