|2017-03-02|
Geodezja, GIS, Sprzęt, Firma, Software
Rok 2016 u producentów sprzętu geodezyjnego
Najwięksi producenci sprzętu i oprogramowania pomiarowego pod względem wyników finansowych powinni zaliczyć ubiegły rok do udanych.
Skaner BLK360 - jedna z ciekawszych zeszłorocznych nowości Hexagonu
|
|
|
|
|
|
Przychody amerykańskiej firmy Trimble wyniosły 2,4 mld dolarów, co w porównaniu z 2015 rokiem oznacza wzrost o 3%. Największą wartość sprzedaży odnotowały kolejno działy: Inżynieria i budownictwo (1,3 mld dol., wzrost o 2%), Rozwiązania mobilne (560 mln dol., wzrost o 8%), Rozwiązania polowe (354 mln dol., nieznaczny spadek) oraz Zaawansowane urządzenia (135 mln dol., wzrost o 2%). Zysk netto w badanym okresie wyniósł zaś 132 mln dol., czyli 17% więcej niż rok wcześniej.
– Zarówno w IV kwartale, jak i w całym 2016 roku zanotowaliśmy wzrosty. W II połowie roku odnotowaliśmy organiczny wzrost oraz poprawę marży w każdym naszym segmencie. Liczymy, że w tym roku będzie podobnie – mówi prezes zarządu firmy Trimble Steve Berglund.
Nieźle radzi sobie również szwedzka grupa Hexagon, do której należą takie marki, jak: Intergraph, Leica Geosystems, ERDAS czy GeoMax. W 2016 roku jej sprzedaż wyniosła 3,149 mld euro, co oznacza wzrost o 2%. Zysk netto wyniósł z kolei 579 mln euro (wzrost o 15%).
Przychody działu Geospatial Enterprise Solution wyniosły z kolei 1,579 mld euro, co oznacza wzrost o 3%. Zysk w tym przypadku osiągnął zaś 355 mln euro (wzrost o 15%). – Zakończyliśmy rok rekordowym, 2-procentowym organicznym wzrostem i 25-procentową marżą. Przyczyniły się do tego wszystkie działy za wyjątkiem PPM (Process, Power & Marine) – komentuje wyniki prezes zarządu Hexagonu Ola Rollen.
Wyników japońskiego Topcona za cały rok jeszcze nie znamy, gdyż rok podatkowy 2016 firma ta kończy 1 kwietnia. Znamy za to wyniki za trzy ostatnie kwartały. W ich trakcie spółka radziła sobie nieźle, choć – jak podkreślają władze korporacji – jej wyniki psuł wyjątkowo mocny jen. Sprzedaż spółki wyniosła w rezultacie 87,4 mld jenów (760 mln dol.), co oznacza spadek o 4% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Zysk operacyjny wyniósł natomiast 4,4 mld jenów (39 mln dol.), czyli o 6% więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe, największe wzrosty firma zanotowała w dziale Positioning. Wprawdzie sprzedaż spadła z 44,7 mld do 40,7 mld jenów (354 mln dol.), to znacznie skoczyły zyski – z 1 mld do 3 mld jenów (26,1 mln dol.). Wyniki te są zasługą poprawiającej się koniunktury zarówno na rynku budownictwa, jak i rolnictwa – podsumowuje spółka.
JK
|