Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
|2017-01-11| GIS, Firma, Software

Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Sompolnie inwestuje w GIS

Pod koniec 2016 roku Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Sompolnie wdrożyło rozwiązanie GEOSECMA Wod-kan do zarządzania siecią wodno-kanalizacyjną. Obecnie na ukończeniu jest proces przenoszenia zweryfikowanych danych pochodzących z papierowych arkuszy map zasobu geodezyjnego i zdigitalizowanych map rastrowych do nowego systemu. Decyzja była podyktowana koniecznością usprawnienia działania zakładu w obszarze inwentaryzacji i paszportyzacji wszystkich elementów sieci.


Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Sompolnie inwestuje w GIS

Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Sompolnie świadczy usługi dla prawie 3 tysięcy odbiorców usług, co przekłada się na liczbę około 11 tys. osób. Spółka eksploatuje 4 stacje uzdatniania wody, 2 oczyszczalnie ścieków, 18 pompowni ścieków i zarządza siecią wodociągową o długości 250 km oraz siecią kanalizacyjną o długości 50 km. Oprócz działań związanych z branżą wodno-kanalizacyjną zakład zajmuje się gospodarką i zarządzaniem odpadami, a także zarządzaniem nieruchomościami.

Z uwagi na potrzebę ciągłego podnoszenia jakości usług w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, zakład zdecydował się na instalację rozwiązania opartego o system informacji przestrzennej (GIS), który usprawnia proces inwentaryzacji i paszportyzacji sieci. Dzięki oprogramowaniu GEOSECMA inwentaryzacja może być przeprowadzana bardziej szczegółowo, z uwzględnieniem takich informacji, jak: ilość zasuw, parametry poszczególnych elementów sieci, m.in. daty montażu czy terminy ostatnich przeglądów.

– Brak dokładnej informacji o umiejscowieniu poszczególnych elementów infrastruktury wydłuża czas związany z wydawaniem warunków technicznych, projektowaniem i wykonywaniem przyłączy oraz usuwaniem skutków awarii - mówi prezes Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Sompolnie Janusz Stankiewicz. – Obecnie na ukończeniu jest proces przenoszenia danych do systemu. Chodzi o elementy pochodzące ze starych arkuszy, co do których mamy wiedzę, że są zlokalizowane prawidłowo. Etap ten zrealizowany jest w 90%. Jednocześnie wykonujemy dokumentację zdjęciową głównych obiektów i elementów infrastruktury. Pozwoli to na szybsze uzupełnienie wszystkich punktów o opisy, co nastąpi w drugim etapie wdrożenia – dodaje Janusz Stankiewicz.

W kolejnym etapie zakład planuje zintegrować rozwiązanie GEOSECMA z posiadanym systemem ERP
i systemem billingowym. Pozwoli to m. in. na precyzyjne umiejscowienie odbiorców na mapie
i wprowadzenie zdalnego odczytu wodomierzy przy wykorzystaniu wdrażanych obecnie rozwiązań GSM. System pozwoli również na prezentację i wizualizację danych z poszczególnych systemów oraz umiejscowienie poszczególnych elementów sieci wraz z ich parametrami takich jak: przepompownie, stacje uzdatniania wody, czy oczyszczalnie ścieków.

Zakład planuje także stworzenie modelu hydraulicznego sieci, który pozwoli na bardziej racjonalne zarządzanie infrastrukturą wod-kan w zakresie regulacji przepływów i ciśnień, doboru średnic rurociągów, zbiorników retencyjnych, pracy pomp czy wykrywania awarii. Model pozwoli również na symulację pracy sieci w przypadku budowy nowych przyłączy lub występowania awarii. Dodatkowo system zostanie połączony z elektronicznym biurem obsługi klienta (EBOK), co pozwoli szybko określić, do których osób powinna być wysłana korespondencja w przypadku wystąpienia awarii lub planowych remontów.

Obecnie zakład posiada 3 stanowiska komputerowe z zainstalowanym systemem GEOSECMA Wod-Kan. W planach jest także zakup urządzeń mobilnych, co umożliwi zdalną inwentaryzację sieci i bieżące wprowadzanie informacji o awariach i remontach przez ekipy pracujące w terenie. Wykorzystanie tabletów umożliwi dołączanie do opisów dokumentacji zdjęciowej.

– Naszym długofalowym celem jest pełne wykorzystanie możliwości, jakie daje nam rozwiązanie GEOSECMA Wod-Kan. W przyszłości chcielibyśmy, aby był to centralny system do zarządzania naszym przedsiębiorstwem w zakresie takich działań, jak określanie służebności gruntu, obsługa bieżących rozrachunków z klientami czy zdalny odczyt wodomierzy – podsumowuje Janusz Stankiewicz.

Źródło: Esri Polska


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Lotnicza chmura punktów w najwyższej rozdzielczości
play thumbnail
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
[email]
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS

RODO
polityka prywatności
mapa strony
kontakt
reklama