|2017-01-09|
Geodezja, Instytucje, Kataster
W GEOPOZ wkrótce załatwisz sprawy przez internet
Poznań pozyskał unijne dofinansowanie na cyfryzację zasobu geodezyjnego. Wartość przedsięwzięcia to ponad 6,8 mln złotych, z czego 85% pochodzić będzie ze środków zewnętrznych.
Projekt „Cyfryzacja i modernizacja zasobu geodezyjnego i kartograficznego miasta Poznania oraz uruchomienie e-usług” zakłada zwiększenie dostępności, jakości oraz wykorzystania przez przedsiębiorców i mieszkańców danych przestrzennych dotyczących Poznania. Chodzi o usunięcie barier w dostępie do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego poprzez uruchomienie specjalnej platformy e-usług.
– Planujemy utworzenie pięciu e-usług publicznych. Jedna z nich jest skierowana do klientów indywidualnych i przedsiębiorców. To znaczy, że usługi, które GEOPOZ obecnie wykonuje na papierze, po wdrożeniu dostępne będą także przez internet. Chodzi m.in. o wydawanie map do celów informacyjnych, do warunków zabudowy itp. Pozostałe e-usługi skierowane są do przedstawicieli branż: geodetów, komorników, rzeczoznawców majątkowych oraz projektantów i inwestorów – wyjaśnia Anna Zielińska z Zarządu Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ.
Realizacja projektu będzie postępować w kilku etapach. Obejmować będzie m.in. modernizację ewidencji gruntów i budynków oraz cyfryzację zasobu (skanowanie, katalogowanie i opisanie metadanymi) dokumentów bieżących i archiwum GEOPOZ-u. To niemal 1,2 mln dokumentów, w tym operaty geodezyjne, akty notarialne i inne. Rozbudowany zostanie także GIS, a wszystkie systemy informatyczne wykorzystywane w GEOPOZ zostaną zintegrowane. Prace mają zakończyć się do czerwca 2018 r.
Dofinansowanie w wysokości 5,8 mln złotych pochodzić będzie z funduszy unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Hubert Bugajny (biuro prasowe UM Poznania)
|