|2016-12-23|
Instytucje
Obowiązek przekazywania, czyli o zmianach w weryfikacji prac
„W wyniku wprowadzonych ponad dwa lata temu zmian w prawodawstwie doszło do odwrócenia obowiązującej wcześniej zasady. Poprzednio wszystkie wątpliwości związane z obowiązkiem przekazywania wyników prac geodezyjnych można było rozstrzygać na korzyść administracji geodezyjnej, aktualnie – na korzyść wykonawcy” – pisze w grudniowym wydaniu miesięcznika GEODETA Grzegorz Ninard, radca prawny w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim.
Tekstem o obowiązku przekazywania wyników prac geodezyjnych, którego fragment prezentujemy poniżej, rozpoczynamy publikację serii artykułów przybliżających zmiany w zakresie weryfikacji wyników prac geodezyjnych wprowadzone nowelizacją ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne obowiązującej od 12 lipca 2014 r. Procedura weryfikacji została w nowych przepisach znacząco rozbudowana. Zdaniem prawnika Grzegorza Ninarda nie było to dobrym pomysłem, bo wydłużyło tę procedurę, a organy SGiK obciążyło dodatkowymi obowiązkami. Zanim ukształtuje się jednolita linia orzecznicza, czeka nas wiele sporów na linii administracja geodezyjna – wykonawstwo.
Obowiązek przekazywania wyników prac geodezyjnych (w niniejszym artykule rozumie się przez to również prace kartograficzne) do organów administracji publicznej jest starszy od ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne z 17 maja 1989 r. (DzU z 2016 r., poz. 1629 zm.; dalej Pgik). W sposób jednoznaczny przewidziany był już dekretem z 13 czerwca 1956 r. o państwowej służbie geodezyjnej i kartograficznej (DzU nr 25, poz. 115 ze zm.): „Art. 9. 1. Wykonawca robót geodezyjnych i kartograficznych obowiązany jest (…) po wykonaniu robót przekazać sporządzone materiały właściwym organom państwowej służby geodezyjnej i kartograficznej”.
Mniej jednoznacznie, ale ustanawiał taki obowiązek również dekret z 24 kwietnia 1952 r. o państwowej służbie geodezyjnej i kartograficznej (DzU nr 24, poz. 162): „Art. 19. 1. Mapy, plany, opracowania graficzne, liczbowe oraz inne dokumenty geodezyjne, mające znaczenie dla mapy gospodarczej Państwa, podlegają przekazaniu do miejscowo właściwych składnic geodezyjnych”.
Wcześniejsze regulacje prawne generalnie takiego obowiązku nie wprowadzały, przyjmując, że rezultaty tego typu prac wytwarzanych bezpośrednio przez organy publiczne lub na potrzeby publiczne są wystarczające dla potrzeb wykonywania zadań publicznych – zob. ustawę z 28 stycznia 1932 r. w sprawie pomiarów Państwa (DzU nr 19, poz. 125) oraz dekret z 30 marca 1945 r. o pomiarach kraju i organizacji miernictwa (DzU nr 11, poz. 58 ze zm.).
Pgik od początku zawierało regulację dotyczącą obowiązku przekazywania wyników prac geodezyjnych do organów administracji publicznej. Zgodnie z art. 12 (w brzmieniu obowiązującym do 10 lipca 2014 r.) wykonawca prac geodezyjnych i kartograficznych był obowiązany, po ich wykonaniu, przekazać powstałe materiały lub informacje o tych materiałach do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (dalej PZGiK).
• Przekazywanie po nowemu Po nowelizacji Pgik ustawą z 5 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (DzU poz. 897) obowiązek ten sformułowany został w art. 12a. Stanowi on w ust. 1, że wykonawca prac geodezyjnych lub prac kartograficznych zawiadamia organ Służby Geodezyjnej i Kartograficznej (dalej SGiK), do którego zostały zgłoszone prace geodezyjne lub prace kartograficzne, o zakończeniu tych prac, przekazując: 1) zbiory nowych, zmodyfikowanych lub zweryfikowanych danych, które należą do zakresu informacyjnego baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 1-5 i 8-10 oraz ust. 1b; 2) dokumenty wymagane przepisami wydanymi na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 11 lub ich uwierzytelnione kopie.
Natomiast zgodnie z ust. 2 wykonawca prac geodezyjnych lub prac kartograficznych przekazuje właściwemu organowi Służby Geodezyjnej i Kartograficznej wyniki wykonanych na zamówienie podmiotów publicznych, o których mowa w...
Pełna treść artykułu w grudniowym wydaniu miesięcznika GEODETA
Redakcja
|