|2016-09-13|
Teledetekcja, Sprzęt
Studenci z Gdyni skonstruowali autonomicznego drona hydrograficznego
Trwają testy prototypu Autonomicznego Drona Hydrograficznego zbudowanego przez studentów Akademii Morskiej w Gdyni w ramach akceleratora kosmicznego Space3ac.
Jednostka jest katamaranem zdolnym do realizacji pomiarów hydrograficznych rzek i jezior w trybie autonomicznym (bez ciągłego sterowania). Dzięki pokładowym systemom automatyki, telemetrii i pozycjonowania jest ona w stanie samodzielnie wykonywać pomiary batymetryczne po zaprogramowanej trasie, a po ich zakończeniu wrócić w miejsce, z którego ją wysłano. Przeprowadzone testy na wodzie umożliwiły wykonanie pierwszej mapy batymetrycznej jednego ze zbiorników retencyjnych w Gdańsku.
Maszynę zbudowano w ramach projektu o nazwie „AutoDron”. Przedsięwzięcie jest zaś wspierane w ramach pierwszego w Polsce akceleratora kosmicznego, który powstał w Gdańsku w grudniu 2015 r. na bazie porozumienia zawartego pomiędzy Miastem Gdańsk, Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczną, funduszem inwestycyjnym Black Pearls VC oraz spółką Blue Dot Solutions. Akcelerator ma na celu wsparcie młodych spółek z sektora kosmicznego.
Skonstruowana jednostka wykorzystuje do realizacji misji programowalnego autopilota (zaadaptowanego z dronów latających), który prowadzi ją w sposób automatyczny po profilach sondażowych (równoległych liniach umożliwiających zmierzenie całego akwenu). Są one wyznaczane przez autorskie oprogramowanie (wykonane przez studentów) pracujące na bazie zdjęć satelitarnych Google Earth. Układy automatyki, sterowania silnikami drona, transmisji pozycji z jednostki „na brzeg” (telemetrii) oraz metodyka realizacji pomiarów i opracowania wyników również zostały wykonane samodzielnie przez studentów Akademii. Część hydrograficzna drona (mierząca głębokości) składa się z miniaturowej echosondy przeznaczonej dla akwenów śródlądowych (o dokładności pomiaru głębokości 2 cm i zasięgu do 75 m) oraz odbiornika GNSS śledzącego sygnały GPS, GLONASS i BeiDou o dokładności 2-3 cm. Opracowanie wyników pomiarów realizowane jest z wykorzystaniem ogólnodostępnego oprogramowania geodezyjnego i batymetrycznego.
Zdaniem profesora Cezarego Spechta z Katedry Geodezji i Oceanografii Akademii Morskiej w Gdyni zbudowana jednostka może być z powodzeniem wykorzystana do pozyskiwania precyzyjnych danych batymetrycznych akwenów śródlądowych, które mogą stanowić podstawę do wykonania map nawigacyjnych dla żeglarzy. Jej wysokie zdolności manewrowe wynikające z konstrukcji (katamaran z dwoma pędnikami) doskonale nadają się do pomiarów akwenów bardzo płytkich (o głębokości poniżej 1 m), które dotychczas nie są wykonywane ze względu na znaczne zanurzenie typowych jednostek hydrograficznych. Na podkreślenie zasługuje fakt, że właśnie wiarygodne dane o głębokości takich akwenów (poniżej 1 m) stanowią najważniejszą informację nawigacyjną dla żeglarzy i mogą niejednokrotnie wpływać w decydujący sposób na ich bezpieczeństwo nawigacyjne.
Źródło: AM w Gdyni
|