|2016-07-07|
Prawo, Przetargi
Co nowego w zamówieniach publicznych?
Przygotowana w resorcie rozwoju nowela ustawy Prawo zamówień publicznych ma przede wszystkim na celu wdrożenie unijnych dyrektyw, co powinno było nastąpić do 18 kwietnia tego roku. Korzystając z konieczności implementacji tych przepisów, ustawodawca zaproponował wiele dodatkowych zmian, które nie wynikały wprost z przepisów unijnych.
22 czerwca 2016 r. Sejm rozpatrzył 120 poprawek wniesionych przez Senat do projektu nowelizacji, przyjmując część z nich. Jednolity tekst nowelizacji przygotowany przez Biuro Legislacyjne Sejmu ukazał się na stronie Urzędu Zamówień Publicznych dopiero 28 czerwca.
W odniesieniu do tworzenia systemu inteligentnych zamówień publicznych w ustawie zapowiedziano: odejście od kryterium najniższej ceny w przetargach, uwzględnianie kosztów eksploatacji, ułatwienia dla małych i średnich przedsiębiorstw, uwzględnienie punktów za innowacyjność i klauzul społecznych, promocję stabilnych miejsc pracy, preferowanie rzetelnych dostawców.
Nowelizacja zawiera m.in. przepisy wdrażające dyrektywy 2014/24/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych oraz 2014/25/UE z 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych i wprowadza Jednolity Europejski Dokument Zamówienia. Przewidziano w niej uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych korzystne dla zamawiających i wykonawców, szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorców. Zostanie to zrealizowane m.in. przez lepsze wykorzystanie negocjacji jako sposobu doprecyzowania warunków umów z wykonawcami w celu uzyskania usługi najlepiej odpowiadającej potrzebom zamawiającego oraz zmniejszenie obowiązków formalnych na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia.
W nowelizacji położono nacisk na promowanie i realne wykorzystywanie pozaekonomicznych celów zamówień publicznych, takich jak: ochrona środowiska, integracja społeczna czy wspieranie innowacyjności. Ustanowiono także nowy instrument – partnerstwo innowacyjne, który będzie wykorzystywany do nabywania produktów i usług niedostępnych jeszcze na rynku.
Nowe przepisy mają też służyć promowaniu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę i zatrudnienia osób defaworyzowanych przez wprowadzenie szerokiej klauzuli społecznej dotyczącej np. niepełnosprawnych. Ponadto nowe rozwiązania mają zapewnić lepszy dostęp do rynku małym i średnim przedsiębiorcom przez np. łatwiejsze udzielanie zamówień w częściach.
W nowelizacji zaproponowano uproszczenie procedur przy udzielaniu zamówień społecznych oraz niektórych innych usług (np. prawnych, hotelarskich, gastronomicznych, kulturalnych, zdrowotnych) przez m.in. podwyższenie progu kwotowego (od którego istnieje obowiązek stosowania pełnego reżimu udzielania zamówień publicznych), a także możliwość zastosowania kryteriów jakościowych (takich jak: dostępność, ciągłość i trwałość oferowanych kluczowych usług).
Nowelizacja wprowadza także obowiązkową komunikację elektroniczną między wykonawcą a zamawiającym. Od 2018 r. ma ona dotyczyć wszystkich uczestników postępowania przetargowego. Przewidziano też sytuacje, kiedy zamawiający będzie mógł odstąpić od tego wymogu przy składaniu ofert.
Nowelizacja czeka na podpis prezydenta i wejdzie w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia.
Źródło: Sejm RP, AW
|