|2016-07-01|
Geodezja, Prawo, Kataster
Nie tylko narady, czyli co się zmienia w Pgik
Dziś (1 lipca) wchodzi w życie nowelizacja tzw. megaustawy telekomunikacyjnej, która wprowadza istotne zmiany w Prawie geodezyjnym i kartograficznym.
Głównym celem ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 903) jest ułatwienie budowy sieci szerokopasmowych, w tym tych realizowanych z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, oraz wprowadzenie zmian postulowanych przez operatorów telefonii komórkowych w związku z ich zwiększonymi inwestycjami. Modyfikacje w Prawie geodezyjnym i kartograficznym zawarte są w art. 3 tej ustawy.
Najwięcej zmian w art. 3 dotyczy narad koordynacyjnych, które od lipca 2014 r. zastępują zespoły uzgadniania dokumentacji projektowej. Jednym z celów nowelizacji jest usprawnienie tej procedury. Służy temu m.in. precyzyjne określenie terminów związanych z naradami. Na przykład starosta zobowiązany jest do zwołania jej najpóźniej po 14 dniach od otrzymania od inwestora lub projektanta stosownego wniosku (dotychczas nie było to regulowane).
Nowelizacja megaustawy doprecyzowuje także rodzaj map, na których może być sporządzony plan sytuacyjny z przedstawieniem proponowanego usytuowania sieci uzbrojenia terenu (art. 28b ust. 3). Określono również konsekwencje nieobecności podmiotu na naradzie koordynacyjnej, w szczególności w razie zmian usytuowania sieci, oraz uregulowano zasady zawiadomień za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Przepisy mają ponadto usprawnić procedurę sporządzania adnotacji na dokumentacji projektowej – określono bowiem termin sporządzenia takiej adnotacji oraz prawo projektanta do jej opracowania, jeżeli przewodniczący narady nie wywiąże się z tego obowiązku w dniu narady, niezwłocznie po jej zakończeniu. W praktyce występują bowiem przypadki opieszałości przewodniczącego ze sporządzaniem adnotacji, a następnie z wydawaniem dokumentacji projektowej.
Kolejny cel zmian w Pgikto usprawnienie procedury uzgodnień na terenach zamkniętych. Jak napisano w uzasadnieniu projektu nowelizacji, obowiązujące dotychczas przepisy nie nakładały na zarządzającego takim terenem żadnych obowiązków co do sprawnego załatwiania wniosków inwestorów i projektantów, a przy rozległych sieciach telekomunikacyjnych przejścia przez tereny zamknięte są liczne i stanowią „wąskie gardło” na etapie projektowania. Dlatego dodano zapis, który określa termin 7 dni na reakcję i rozpoczęcie procesu uzgodnień, a także 30 dni na ich zakończenie. Nowela megaustawy ma także usprawnić procedury opiniowania inicjalnych baz GESUT.
W art. 40a Pgik określającym przypadki, w których nie pobiera się opłat za materiały PZGiK, dopisano pkt 5 w brzmieniu: „pierwsze udostępnienia podmiotowi władającemu siecią uzbrojenia terenu zbiorów danych powiatowej bazy GESUT, dotyczących sieci uzbrojenia terenu znajdującej się we władaniu tego podmiotu, po otrzymaniu przez starostę od tego podmiotu opinii, o której mowa w art. 28e ust. 1 pkt 1.”.
Zmiany zaszły również w cenniku załączonym do Pgik. Dodano tu np. nowy współczynnik korygujący K=0,1, który będzie stosowany „w przypadku kolejnego udostępnienia zbiorów danych dotyczących sieci uzbrojenia terenu, o którym mowa w art. 40a ust. 2 pkt 5”. Z kolei tabelę 11 (określającą opłaty za wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego) rozbudowano o trzy nowe pozycje: 1) Uproszczony wypis z rejestru gruntów (bez adnotacji dotyczących jakości danych ewidencyjnych oraz klauzuli upoważniającej do oznaczania nieruchomości w księdze wieczystej na podstawie tego dokumentu) – stawka podstawowa 15 zł za działkę ewidencyjną; 2) wypis z wykazu działek – 5 zł za działkę; 3) wypis z wykazu podmiotów – 5 zł za podmiot.
Jak czytamy w uzasadnieniu załączonym do projektu nowelizacji, zmiany w cenniku mają na celu obniżenie opłat za materiały geodezyjne dla przygotowania i realizacji inwestycji dotyczących infrastruktury telekomunikacyjnej, w szczególności związanych z dofinansowaniem ze środków unijnych. Na inwestycje telekomunikacyjne na „białych plamach” przewidziano ponad 1 mld euro i wobec niewystarczalności tych środków do pokrycia wszystkich „białych plam” należy zadbać, by jak najwięcej zostało wydatkowanych na rzeczywiste inwestycje w infrastrukturę telekomunikacyjną, a jak najmniej na opłaty administracyjne, np. za udostępnianie materiałów geodezyjnych. Czy oznacza to spadek wpływów powiatów z tytułu udostępniania zasobu? Według autorów nowelizacji – nie, ponieważ niższe opłaty zrekompensuje wyższy popyt.
W Pgik zmodyfikowano ponadto zapisy dotyczące opłat za uwierzytelnianie (tab. 16), które budziły dotychczas wątpliwości interpretacyjne. I tak, jednostką rozliczeniową nie jest już „uwierzytelniany dokument” oraz „kopia uwierzytelnionego dokumentu”, ale odpowiednio „pierwszy egzemplarz uwierzytelnianego dokumentu” oraz „kolejne egzemplarze uwierzytelnianego dokumentu”. W cenniku dodano ponadto zasadę, że „do obliczenia opłaty za sporządzenie i wydanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego, o których mowa w tabeli nr 11, oraz za czynności urzędowe, o których mowa w tabeli nr 16 lp. 3–6 [a więc uwierzytelnianie, udostępnianie do wglądu dokumentów uzasadniających wpisy do EGiB oraz uzgadnianie sieci uzbrojenia – red.], stosuje się odpowiednio wzory zawarte w ust. 16–18 z pominięciem współczynników K oraz CL”. Przypomnijmy, że pierwszy określa zniżki m.in. dla wykonawców prac geodezyjnych i rzeczoznawców majątkowych, a drugi powiązany jest z celem, do jakiego mają służyć materiały PZGiK.
Nowelizacjazmienia również definicję geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, tak że nie obejmuje ona już parkingów podziemnych.
Wśród istotnych zapisów spoza art. 3 warto zwrócić uwagę na nowy art. 29d megaustawy. Nakłada on na Głównego Geodetę Kraju obowiązek zapewnienia prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej nieodpłatnego dostępu do danych przestrzennych (oraz związanych z nimi usług) o istniejącej infrastrukturze technicznej. Jeśli potrzebnych danych nie ma w centralnym zasobie, prezes UKE może się o nie zwrócić do starosty lub marszałka województwa. Przepis ten wzbudza kontrowersje w powiatach, bo – jak zwracał uwagę w pracach nad nowelizacją Związek Powiatów Polskich – nakłada na starostów nowe obowiązki, nie zapewniając im dodatkowych środków na ich realizację.
Dodajmy, że modyfikacje Pgik wymuszają wprowadzenie zmian w rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy. Jak informuje GUGiK, dotyczy to: • rozporządzenia w sprawie udostępniania materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w zakresie załącznika nr 4 stanowiącego wzór wniosku o wydanie wypisu lub wyrysu z ewidencji gruntów i budynków; • rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków w zakresie treści paragrafu 52 (dotyczącego wypisów i wyrysów).
Tekst nowelizacji [art. 3 – ss. 17-20]
JK
|