|2016-05-06|
GNSS
EGNOS usprawni transport lotniczy w Europie
3 maja na lotnisku Charlesa de Gaulle’a w Paryżu przeprowadzono pierwsze lądowania z wykorzystaniem systemu EGNOS i procedury LPV200. Rozpowszechnienie tego rozwiązania oznacza możliwość podchodzenia do lądowania przy słabej widoczności bez konieczności inwestowania w drogą aparaturę nawigacyjną.
fot. GSA
|
|
|
|
|
|
Wdrożenie na danym lotnisku procedury LPV200 oznacza, że samoloty mogą tu podchodzić do lądowania bez kontaktu wizualnego z ziemią do wysokości 200 stóp. Wykorzystywane są przy tym sygnały GNSS wspomagane korektami europejskiego systemu EGNOS.
LPV200 odpowiada możliwościom, jakie oferuje zainstalowanie na lotnisku naziemnego radiowego systemu ILS kategorii I, tyle że wdrożenie tej drugiej procedury wiąże się ze sporymi kosztami. – EGNOS LPV200 to najbezpieczniejsze i najtańsze rozwiązanie dla lotnisk wymagających procedur podejścia kategorii I – wyjaśnia szef Europejskiej Agencji ds. GNSS (GSA) Carlo des Dorides. – Zaangażowanie we wdrożenie tej procedury głównych producentów samolotów pokazuje, że ta usługa stanowi istotną wartość dodaną dla lotnictwa cywilnego i jest podstawa do racjonalizacji w wykorzystaniu pomocy nawigacyjnych na europejskich lotniskach – dodaje.
– Dokładność i stabilność wskazań LPV jest niesamowita, znacznie lepsza niż w przypadku ILS. Obniżenie w Europie minimum LPV do wysokości 200 stóp to duże ułatwienie dla lotnictwa cywilnego – komentuje testowe lądowanie pilot doświadczalny firmy Dassault Jean-Louis Dumas.
Upowszechnienie procedur LPV200 daje szansę na zmniejszenie opóźnień w ruchu lotniczym, co przełoży się na obniżenie kosztów dla linii lotniczych oraz mniejszą emisję dwutlenku węgla. Rozwiązanie to może także służyć jako alternatywa dla systemu ILS w razie jego awarii bądź planowanego wyłączenia.
Następnym lotniskiem, które ma wdrożyć procedurę LPV200 jest Wiedeń.
JK
|