Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2016-03-09| Mapy

Nawigacja samochodowa okiem kobiet i mężczyzn

Czy płeć kierowcy ma znaczenie w przypadku wymagań wobec nawigacji samochodowej? Z badania przeprowadzonego przez firmę NaviExpert, producenta nawigacji, wynika, że potrzeby pań i panów wyraźnie się różnią. Podobnie jak ich zwyczaje.


Nawigacja samochodowa okiem kobiet i mężczyzn <br />
fot. Tony Webster/Wikipedia
fot. Tony Webster/Wikipedia

Wśród ankietowanych kobiet niemal połowa (46 proc.) wskazała, że używa nawigacji tylko kilka razy w miesiącu. 2-3 razy w tygodniu korzysta z niej natomiast około 1/3 badanych kobiet i mężczyzn (odpowiednio 31 i 35 proc.). Panowie są przy tym bardziej podzieleni. Jeden na czterech codziennie podróżuje z elektronicznym przewodnikiem, a nieco mniej (22 proc.) sięga po sprzęt GPS 2-3 razy w miesiącu. Okazyjnie (np. podczas urlopu) nawigacją samochodową posługuje się 15 proc. pań i 18 proc. panów.

W dobie popularności smartfonów nie dziwi, że większość kierowców używa telefonów do nawigacji (92 proc. kobiet i 70 proc. mężczyzn). Panowie cenią również dedykowane przenośne urządzenia nawigacyjne, tzw. PND (41 proc.), przy czym część kierowców deklaruje, że używa obu rozwiązań. Z fabrycznego sprzętu dostępnego w samochodach korzysta mniej więcej jeden na sześciu mężczyzn (16 proc.) i zaledwie jedna na trzynaście kobiet. To, że dedykowane urządzenia nawigacyjne cieszą się obecnie mniejszym zainteresowaniem niż rozwiązania dostępne w nowoczesnych telefonach nie jest niespodzianką. Mobilne aplikacje są łatwo dostępne i przystępne cenowo. Szczególnie w porównaniu z nawigacją fabrycznie montowaną w samochodach, która wciąż jest dość kosztowną opcją.

Na pytanie postawione w badaniu firmy NaviExpert: „Co liczy się dla Ciebie jako użytkownika nawigacji samochodowej”, w zależności od płci kierowcy wskazywali odmienne cechy. Dla pań kluczowe są aktualne mapy oraz czytelne wskazówki „jak jechać” i „gdzie skręcić”. Bardzo ważne jest również prowadzenie dokładnie pod wskazany adres, bez konieczności martwienia się kwestiami rzetelności wskazań, a tym samym rozpraszania się podczas podróży i tracenia czasu na znalezienie właściwej lokalizacji. A to wbrew pozorom wciąż nie jest takie oczywiste, gdyż część dostawców map nie zapewnia dokładnych punktów adresowych.

Panie cenią również funkcję omijania korków, choć nie jest ona tak istotna jak najświeższe, dokładne mapy. Najwyraźniej czas dotarcia do celu nie jest dla nich aż tak ważny. Lepiej podróżować dobrze znaną i przewidywalną trasą, niż kluczyć drogami niższych kategorii i wykonywać mnóstwo manewrów, podczas których łatwiej o wypadek lub niebezpieczną sytuację.

Wbrew stereotypom panie przywiązują niewielką wagę do designu urządzenia oraz wyglądu map. Także jakość dróg, którymi wyznaczane są trasy, była najrzadziej wskazywana. Znamienne, że jedną z rzadziej wybieranych funkcji jest ostrzeganie o przekraczaniu dozwolonej prędkości. I trudno się dziwić, skoro z policyjnych statystyk wynika, że wśród kierowców ukaranych za przekroczenie prędkości kobiety są w zdecydowanej mniejszości.

Dla mężczyzn aktualność map jest również bardzo ważna. W przeciwieństwie do kobiet jako jedną z najważniejszych cech wskazywali możliwość unikania korków. Wśród pożądanych cech wymieniali również: prowadzenie dokładnie pod wskazany adres i prawidłowe dane o utrudnieniach na drogach. Panowie cenią także ostrzeganie o kontrolach prędkości – być może dlatego, że częściej przekraczają dozwoloną prędkość, co znajduje odzwierciedlenie w policyjnych statystykach w zakresie liczby ukaranych kierowców.

– Nawigacja samochodowa przydaje się kobietom i mężczyznom z różnych powodów. Panie doceniają przede wszystkim szeroko rozumianą pewność, a to właśnie daje im nawigacja. Mężczyznami kierują do pewnego stopnia takie same motywy, ale większe znaczenie niż w przypadku kobiet ma chęć unikania korków oraz mandatów. W tym drugim przypadku za sprawą ostrzeżeń o kontrolach prędkości – mówi Adam Bąkowski, prezes Zarządu NaviExpert. – Warto też zwrócić uwagę, że poczucie bezpieczeństwa to ostatnia rzecz, z jaką kojarzy się mężczyznom używanie nawigacji, podczas gdy kobiety tak jednoznacznie określoną cechę stawiają wyżej w hierarchii ważności – dodaje.

Ankietę (elektroniczną i środowiskową) przeprowadzono wśród 326 osób, wśród których 152 stanowiły kobiety.

Źródło: NaviExpert


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
World Trade Center w obiektywie Stanisława Nazalewicza
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS