|2016-03-04|
Mapy
Poznaliśmy najbardziej zakorkowane miasta
Deloitte i Targeo.pl opublikowały już piąty raport poświęcony korkom w 7 największych polskich miastach.
Badanie przeprowadzono w: Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Łodzi i Katowicach. Dane źródłowe pochodzą z października 2015 r., z ponad 100 tys. pojazdów dostarczających podczas jazdy informacji o lokalizacji, prędkości i kierunku jazdy w interwałach czasowych nie dłuższych niż 60 sekund. Analiza objęła sieć dróg w 7 wspomnianych miastach o łącznej długości 29 tys. km. Dane i wskaźniki prezentowane w raporcie bazują na badaniu Korkometr, które Targeo.pl i AutoMapa prowadzą od 2008 roku. W ramach tego badania wyliczany jest m.in. wskaźnik względnego opóźnienia spowodowanego korkami w stosunku do przejazdu swobodnego.
Wg najnowszej edycji tego badania w niechlubnym rankingu najbardziej zakorkowanych miast liderem – podobnie jak przez rokiem – okazał się z Wrocław. Kierowcy miesięcznie tracą tu w korkach 8 godz. i 52 min. Na drugim miejscu uplasował się Kraków (8 godz. 36 min.), na trzecim – Warszawa (8 godz. 12 min), a tuż za nią Poznań (8 godz. 9 min.). W kolejnych miastach na drogach jest już znacznie luźniej. Mieszkańcy Łodzi tracą w korkach średnio 6 godz. miesięcznie, Gdańska – 5 godz., a Katowic – 4 godz. 57 min.
W raporcie oszacowano także wpływ korków na gospodarkę. Wszyscy pracujący i podróżujący do/z pracy transportem indywidualnym w 7 analizowanych miastach tracili w korkach w 2015 r. 14,6 mln zł dziennie, 321 mln zł miesięcznie i ponad 3,8 mld zł rocznie. W porównaniu z rokiem 2014 jest to pogorszenie aż o 12 proc., czyli odpowiednio o 1,5 mln zł dziennie, 34 mln zł miesięcznie i ponad 400 mln zł rocznie.
Autorzy badania przyjrzeli się także kosztom korków przyrównanych do przeciętnych wynagrodzeń w danym mieście. Liderem tego rankingu również okazał się Wrocław, gdzie z powodu korków mieszkańcy tracą rocznie około 78% swojego miesięcznego wynagrodzenia. Na następnych miejscach są: Kraków, Poznań, Warszawa, Łódź, Gdańsk i Katowice.
W publikacji wskazano również tzw. wąskie gardła, a więc miejsca, które w szczególny sposób przyczyniają się do tamowania ruchu drogowego. W podsumowaniu zawarto ponadto listę rekomendacji, które mogą znacząco usprawnić komunikację w miastach.
Pobierz raport
JK
|