|2016-01-29|
Geodezja, Teledetekcja, Firma
Nowoczesne technologie zawitają na budowę S8
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała z firmą Skanska umowę o wartości 335 mln zł na budowę drogi ekspresowej S8 na odcinku Wyszków – węzeł „Poręba”. Wykonawca zapowiada wykorzystanie nowoczesnych technologii pomiarowych.
– Zastosujemy systemy sterowania maszyn 3D wyposażonych w numeryczne modele 3D realizowanego projektu – mówi kierownik projektu Piotr Stępień. – Na pełną kompatybilność pracy z modelami 3D pozwoli nam zastosowanie najnowszych instrumentów geodezyjnych: do obmiarów robót ziemnych w celu sporządzania cyklicznych bilansów robót wykorzystamy drona, natomiast skaning laserowy (również mobilny) posłuży do cząstkowych oraz końcowej inwentaryzacji elementów budowy – wyjaśnia kierownik projektu. – Do mobilnej pracy z dokumentami posłużą nam z kolei tablety IPAD z zainstalowanym programem PLANGRID – dodaje.
Jak informuje Geoforum.pl specjalista ds. komunikacji zewnętrznej w firmie Skanska Anna Strożek, zarówno mobilny skaning laserowy, jak i pomiary za pomocą drona nie będą podzlecane, ale wykonywane własnymi siłami spółki.
Skanska zapowiada ponadto wykorzystanie modelowania informacji o budynkach (BIM). Ma to mieć wpływ na efektywne wykorzystanie zasobów w ramach projektu oraz zapewnić lepsze przygotowanie oraz koordynację prac w trakcie realizacji inwestycji.
rys. GDDKiA
Prace przy rozbudowie drogi krajowej nr 8 do standardu drogi ekspresowej potrwają do lipca 2018 r. To jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w woj. mazowieckim i największy kontrakt realizowany obecnie przez firmę Skanska. Nowy odcinek będzie posiadał dwie jezdnie o szerokości 10,5 m każda, pas dzielący o szerokości 10 m oraz pobocza nieutwardzone o szerokości 1,25 m każde. Jezdnie będą posiadać po dwa pasy ruchu i po jednym pasie awaryjnym.
Do wykonania nawierzchni Skanska zużyje 75 298 m sześc. betonu cementowego. Roboty mostowe pochłoną 4 095 000 kg stali zbrojeniowej, 34 000 m sześc. betonu. Wzdłuż drogi firma wykona 3 560 m kw. ekranów akustycznych.
– W ramach robót drogowych wykonamy blisko 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S8, drogi dojazdowe, trzy węzły drogowe: „Trzcianka”, „Knurowiec”, „Poręba” wraz z drogami dojazdowymi, skrzyżowania, dwa punkty kontroli pojazdów, chodniki, zjazdy, zatoki autobusowe, system odwodnienia powierzchniowego i wgłębnego oraz przepusty drogowe, także te pełniące funkcje przejść dla zwierząt – wymienia Wojciech Chojecki, kierownik budowy w firmie Skanska. – Ponadto rozbudujemy drogi i przebudujemy ciągi komunikacyjne krzyżujące się z nową inwestycją. Zakres prac obejmie też rekultywację terenu w miejscu rozbiórek istniejących dróg – dodaje.
Źródło: Skanska, JK
|