|2015-12-24|
GIS, Mapy, Teledetekcja
Toyota szykuje mobilny system kartowania nowej generacji
Czy dokładne i szczegółowe kartowanie ulic na potrzeby automatycznie sterowanych pojazdów musi być drogie i mało efektywne? Podczas zbliżających się targów elektroniki użytkowej CES (Las Vegas, 6-9 stycznia) Toyota chce obalić ten mit.
W trakcie imprezy japoński producent samochodów chce zaprezentować swój innowacyjny system kartowania ulic, który ma przyspieszyć prace nad autonomicznymi samochodami. By ta obiecująca technologia stała się codziennością, niezbędne są dokładne, szczegółowe i aktualne dane dotyczące infrastruktury drogowej – ulic, pasów drogowych, krawężników czy ograniczeń w ruchu. Dotychczas zbierano je przede wszystkim za pomocą specjalnych pojazdów wyposażonych w skanery laserowe i precyzyjne urządzenia do wyznaczania pozycji. Wadą map, które powstają w tej technologii, jest przede wszystkim ich kiepska aktualność oraz wysoki koszt opracowania.
Toyota chce radykalnie zmienić to podejście. W tym celu japoński koncern planuje wykorzystać po prostu dane z kamer oraz odbiorników GPS, które będą instalowane w samochodach tej marki. Tuż po ich zebraniu będą one transmitowane do chmury obliczeniowej Toyoty, gdzie na ich podstawie zostaną automatycznie pozyskane informacje o infrastrukturze drogowej.
Inżynierowie z Toyoty zwracają uwagę, że główną zaletą takiego systemu są relatywnie niskie koszty jego wdrażania, łatwość rozbudowy oraz możliwość pozyskiwania danych w czasie rzeczywistym. Przyznają jednocześnie, że istotnym wyzwaniem, jaki powstał podczas prac nad wynalazkiem, okazała się dokładność danych, znacznie niższa niż w przypadku mobilnych systemów skanowania. Rozwiązaniem tego problemu mają być specjalne algorytmy dopasowywania obrazów oraz estymacji trajektorii samochodu. Jak zapewnia Toyota, dzięki nim można osiągnąć dokładność sięgającą nawet 5 cm.
System ten ma być montowany w autonomicznych pojazdach Toyoty, których seryjna produkcja powinna ruszyć w okolicach roku 2020. Początkowo obejmie tylko autostrady, ale z biegiem czasu zacznie pracować również na pozostałych drogach.
JK
|