|2007-05-17|
GNSS, Prawo, Instytucje, Imprezy
O zmianach w projekcie Galileo
Komisja Europejska przyjęła wczoraj (16 maja) komunikat w sprawie stanu zaawansowania programu Galileo. Dokument powstał na wniosek Rady Ministrów Transportu i Parlamentu Europejskiego. Komisja stwierdza, że należy tak dostosować harmonogram prac, by system Galileo osiągnął pełną funkcjonalność w 2012 r. W tym celu należy przekształcić partnerstwo publiczno-prywatne zajmujące się jego wdrożeniem.
„Europa potrzebuje systemu radionawigacji satelitarnej jako części podstawowej struktury zapewniającej zasadnicze funkcje takie, jak: kontrola granic, logistyka transportu, operacje finansowe lub monitorowanie kluczowej infrastruktury energetycznej i telekomunikacyjnej. Komisja robi wszystko, aby zagwarantować jego sukces”, powiedział Jacques Barrot, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za transport. „Galileo stanowi znaczący wkład w politykę Wspólnoty i jest wyrazem europejskich ambicji w zakresie polityki dotyczącej przestrzeni, technologii i innowacji”.
Brak postępów w negocjacjach dotyczących umowy koncesyjnej, która przewidywała przygotowanie struktury i zarządzanie nią przez sektor prywatny, bardzo poważnie zagraża realizacji projektu. Z tego powodu Rada Ministrów Transportu 22 marca 2007 r. poprosiła Komisję o przedstawienie na następnym posiedzeniu (w czerwcu br.) szczegółowego sprawozdania z postępów w negocjacjach z konsorcjum (starającym się o koncesję) oraz alternatywnych scenariuszy szybkiego wprowadzenia w życie infrastruktury przestrzennej. Komisja stwierdza, że obecny harmonogram (przewidujący zaangażowanie sektora prywatnego na wczesnym etapie) nie pozwoli na realizację projektu w planowanym czasie i prawdopodobnie spowoduje duże dodatkowe koszty dla sektora publicznego. Komisja proponuje zatem zmienić harmonogram tak, aby była lepsza kontrola terminów i kosztów realizacji projektu oraz aby można było zapewnić większe bezpieczeństwo działania przemysłowi zastosowań i usług radionawigacji satelitarnej. Dowodzi ona także, że prowadzenie całości infrastruktury początkowej, kierowane i finansowane przez sektor publiczny, będzie najbardziej korzystnym i najmniej kosztownym rozwiązaniem. Tymczasem wprowadzenie infrastruktury i użytkowanie systemu zostanie powierzone prywatnemu koncesjonariuszowi. Komisja wzywa państwa członkowskie Unii Europejskiej do podjęcia niezbędnych decyzji dotyczących założeń, finansowania i zarządzania programem, aby zapewnić jak najszybszą realizację projektu i spełnienie potrzeb użytkowników nawigacji satelitarnej.
Źródło: Komisja Europejska
|