Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2015-11-04| GIS, Firma, Software

Szwedzka droga w chmurze punktów, czyli o polskim finaliście BeInspired

Podczas odbywającej się w Londynie konferencji „Year In Infrastructure” (3-5 listopada) wyłonione zostaną najlepsze projekty, przy których korzystano z oprogramowania Bentley Systems. Wśród finalistów jest jedno przedsięwzięcie realizowane przez polski zespół.


Szwedzka droga w chmurze punktów, czyli o polskim finaliście BeInspired

Wśród trzech nominowanych w kategorii „Innowacja w Drogach” znalazł się projekt „Roadmap for the Development of the E4 from Ljungby to Toftanäs” wykonany przez firmę AECOM. Choć przedsięwzięcie jest realizowane w Szwecji przez międzynarodową korporację, to uczestniczył w nim poznański oddział AECOM-u, i to właśnie jego przedstawiciele (Mateusz Nettmann i Adam Wieczorek) zaprezentowali w Londynie szczegóły prac. Polegały one na za opracowaniu wstępnego projektu rozbudowy 31-kilometrowej drogi E4 na odcinku między miejscowościami Ljungby i Toftanäs.

Jak przyznał Mateusz Nettmann, przedsięwzięcie ani nie ma dużego rozmachu, ani nie było szczególnie skomplikowane. Nic jednak nie stało na przeszkodzie, aby w trakcie jego realizacji wykorzystać innowacyjne rozwiązania. Jednym z nich było zastosowanie chmur punktów z lotniczego skanowania laserowego uzupełnionych dla wybranych miejsc skanami naziemnymi. Oczywiście sam skaning nie jest przy projektowaniu dróg niczym niezwykłym, ale – jak zwracają uwagę specjaliści z AECOM-u – przy wstępnych projektach to już rzadkość. Wybór tej technologii miał jednak swoje uzasadnienie. Planowana droga przecinała bowiem wiele elementów istniejącej infrastruktury (np. wiadukty czy linie energetyczne), a także obszary ochrony przyrody. Zamawiający chciał więc mieć pewność, że projektowany przebieg trasy nie będzie kolidował z tymi obiektami.

Zastosowanie skanowania laserowego i modeli 3D znacznie ułatwiło również prowadzenie konsultacji społecznych. Okoliczni mieszkańcy mogli bowiem zobaczyć wizualizację planowanej drogi w Google Earth, a na spotkaniach z projektantami można było od ręki zweryfikować sensowność proponowanych uwag.

O wyjątkowości projektu świadczy również to, że pracowało przy nim 15 biur znajdujących się w czterech krajach, a każde musiało stosować te same standardy i pracować na tych samych danych. By uniknąć chaosu i błędów, wdrożono wspólne środowisko danych bazujące na oprogramowaniu Bentley ProjectWise. Pomogło ono np. w przesyłaniu między biurami chmury punktów. Choć dane te zajmowały łącznie 100 GB, to dzięki ProjectWise wysyłane były jedynie potrzebne w danej chwili fragmenty chmury. Oprócz tego w przedsięwzięciu wykorzystano aplikacje: Descartes, Pointools, InRoads, MicroStation oraz OpenRoads.

O tym, czy projekt ten zostanie laureatem tegorocznych nagród BeInspired, dowiemy się dziś wieczorem podczas uroczystej gali.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Skanowanie szlaku kolejowego
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS