|2015-09-10|
Geodezja, Firma, Prawo, Przetargi, Software, Instytucje, Kataster
Co się dzieje z mazowieckim systemem PZGiK?
31 sierpnia minął termin wdrożenia w powiatach grójeckim i węgrowskim mazowieckiego systemu do prowadzenia zasobu geodezyjnego. Jak jednak ustaliliśmy, prace się opóźniły.
Sprawa dotyczy tzw. Zintegrowanego Systemu Danych Georeferencyjnych i Mapy Zasadniczej (ZSDGiMZ) rozwijanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego. Z wyjaśnień rzeczniczki prasowej UMWM wynika, że zgodnie z aneksem do umowy podpisanym z firmą Intergraph Polska nowy termin zakończenia prac wyznaczono na 18 października br. Przyczyną zmiany jest opóźnienie w przekazaniu danych przez partnerów projektu „Baz Wiedzy o Mazowszu” – informuje Marta Milewska.
Kolejne nowe informacje na temat tego systemu przynosi dzisiejsze wydanie „Gazety Polskiej Codziennie” (z 10 września). Jak ustalił ten dziennik, warszawska prokuratura umorzyła postępowanie ws. ewentualnych nieprawidłowości przy budowie i wdrażaniu ZSDGiMZ. Doniesienie w tej sprawie trafiło do prokuratury rejonowej, a ta z racji „znaczącej kwoty szkody” przekazała sprawę prokuraturze okręgowej. Następnie śledztwo trafiło do innej prokuratury rejonowej, która je umorzyła. Decyzja ta została już zaskarżona do sądu. Jak ponadto czytamy w artykule „Miliony wyrzucone na program widmo”, choć na mazowiecki system wydano już około 3 mln zł, to nie doczekał się on jeszcze żadnego wdrożenia.
Przypomnijmy, że umowę na opracowanie ZSDGiMZ Urząd Marszałkowski podpisał w czerwcu 2010 roku z firmami Comarch i PGI Compass (obecnie w upadłości). Teoretycznie oprogramowanie miało być gotowe i wdrożone w pierwszych samorządach (tj. w Płocku i Piasecznie) w kwietniu 2012 roku. W dalszej kolejności, na mocy porozumień z GUGiK-iem, rozwiązanie planowano bezpłatnie udostępniać wszystkim chętnym powiatom jako tzw. system PZGiK, którego wdrożenie do stycznia 2017 r. wymaga rozporządzenie ws. organizacji i trybu prowadzenia PZGiK.
Prace nad ZSDGiMZ doznały jednak dużych opóźnień, co tłumaczono koniecznością dostosowania oprogramowania do zmieniających się przepisów. Wiosną tego roku podpisano z firmą Intergraph Polska umowę na wdrożenie tego systemu w starostwach w Grójcu oraz Węgrowie – jej wartość to 1,045 mln zł.
JK
|