Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2015-09-10| Geodezja, Teledetekcja, Sprzęt

Jak za 60 dolarów zmylić LiDAR?

Obiecująca technologia samochodów autonomicznych bazuje m.in. na skanerach laserowych. Jak jednak udowodnił pewien ekspert, działanie tych instrumentów można łatwo i tanio zakłócić, stwarzając realne zagrożenie w ruchu drogowym.


Jak za 60 dolarów zmylić LiDAR? <br />
fot. Wikipedia/Steve Jurvetson
fot. Wikipedia/Steve Jurvetson

O sprawie pisze portal Spectrum. Jonathan Petit z firmy Security Innovation opracował specjalny system, który wysyła w kierunku LiDAR-u fałszywe sygnały. Rozwiązanie składa się z lasera niskiej mocy, generatora impulsów oraz mikrokomputera Raspberry Pi lub Arduino. Zmontowanie takiego zestawu kosztuje raptem 60 dolarów, a – jak udowodniły testy – jego możliwości są imponujące.

Wynalazek jest w stanie wysyłać do skanera laserowego zamontowanego na dachu autonomicznego samochodu takie sygnały, które system sterowania pojazdem zinterpretuje jako rzeczywistą przeszkodę, np. pieszego, auto czy ścianę. To będzie zaś skutkowało spowolnieniem lub nawet zatrzymaniem auta.

Co istotne, rozwiązanie może wygenerować nawet kilka tysięcy takich fikcyjnych obiektów, co będzie stanowiło swego rodzaju atak typu „denial of service” (odmowa usługi), paraliżując system sterowania pojazdem. Zasięg takiego domowego zestawu wynosi 100 metrów, przy czym potrafi wygenerować fikcyjny obiekt w odległości 20-350 metrów od sensora. Co więcej, jego skuteczność jest praktycznie niezależna od orientacji względem skanera laserowego.

Zdaniem Jonathana Petita eksperyment pokazał, że producenci LiDAR-ów używanych obecnie w autonomicznych samochodach w ogóle nie wzięli pod uwagę tego typu ataków. Na razie nie jest to wprawdzie istotne zagrożenie, ale w niedalekiej przyszłości, gdy tego typu auta się spopularyzują, takie zakłócanie może mieć poważne konsekwencje. Dlatego producenci autonomicznych pojazdów już teraz powinni zająć się rozwiązaniem tego problemu. W ocenie Petita wcale nie będzie to łatwe, bo choć istnieją teoretyczne rozwiązania pozwalające poradzić sobie z tą kwestią, to nie były jeszcze testowane w praktyce.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Uber "naprawia" GPS w miastach
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS