|2015-07-30|
GNSS, GIS, Mapy, Firma
TomTom i Bosch przygotują dokładne mapy dla autonomicznych pojazdów
Holenderska firma TomTom i niemiecka Bosch nawiązały współpracę w zakresie tworzenia map na potrzeby zautomatyzowanej jazdy.
Na mocy porozumienia TomTom ma zająć się przygotowaniem map, a niemiecki partner – określeniem ich specyfikacji pod kątem rozwijanych systemów autonomicznej jazdy. Spółki współpracują już w tym zakresie od pewnego czasu. Mapy TomToma testowane są obecnie w pojazdach Boscha na wybranych drogach publicznych w Niemczech (A81) oraz w Stanach Zjednoczonych (I280).
– Automatyczna jazda po autostradach będzie możliwa od 2020 roku tylko dzięki niezwykle dokładnym mapom – mówi dr Dirk Hoheisl, członek zarządu Boscha. – Do końca 2015 roku chcemy mieć komplet map o najwyższym poziomie dokładności dla wszystkich autostrad i dróg podobnych kategorii w Niemczech. Pokrycie sieci dróg zostanie następnie rozszerzone na resztę Europy oraz Ameryki Północnej – dodaje Jan Maartem de Vries, wiceprezes TomTom Automotive.
Mapy dla systemów zautomatyzowanej jazdy różnią się od tych stosowanych w obecnych urządzeniach nawigacyjnych przede wszystkim z dwóch względów. Oprócz znacznie większej dokładności (rzędu decymetrów, a nie metrów) składają się z wielu warstw. Podstawowa warstwa nawigacyjna służy do obliczania trasy przejazdu z punktu A do punktu B oraz ustalania kolejności mijanych ulic. Przy pomocy warstwy lokalizacyjnej zautomatyzowany samochód precyzyjnie określa swoją pozycję na pasie ruchu. W tym celu porównuje on na przykład informacje dotyczące obiektów otrzymywane za pośrednictwem czujników otoczenia z odpowiednimi informacjami w warstwie lokalizacyjnej mapy. W ten sposób pojazd określa swoją pozycję względem tych obiektów. Górna warstwa planowania zawiera, oprócz wszystkich atrybutów – oznaczeń poziomych na drodze, znaków drogowych lub ograniczeń prędkości – m.in. także informacje dotyczące topografii, na przykład promienie zakrętów i stopień nachylenia. Za pomocą warstwy planowania samochód poruszający się w trybie automatycznym decyduje na przykład o tym, kiedy należy zmienić pas ruchu. Istotne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu zautomatyzowanej jazdy mają aktualne dane kartograficzne. Informacje dotyczące korków, wypadków, aktualnie prowadzonych robót drogowych lub ograniczeń prędkości muszą być aktualne i dostarczane w porę. Tylko wtedy samochód może z wyprzedzeniem opracować najlepszą strategię jazdy. Bosch i TomTom koncentrują się na kilku elementach, które pozwolą utrzymać aktualność map: flota samochodów TomTom będzie nadal regularnie przemierzać drogi i dokonywać dokładnych pomiarów nowych ulic i tras. Aby wykrywać także okresowe zmiany w ruchu ulicznym, jak na przykład korki czy nowo ustawione znaki drogowe, TomTom i Bosch planują wprowadzić na drogi pojazdy wyposażone w odpowiednie czujniki. Pozyskane w ten sposób informacje o bieżącej sytuacji na drogach będą przekazywane na serwer, weryfikowane i nanoszone na cyfrowe mapy. Następnie dane będą udostępniane pojazdowi poruszającemu się w trybie automatycznym. Dzięki temu pojazd otrzyma informacje wykraczające poza możliwości oferowane przez czujniki otoczenia. Dla firm Bosch i TomTom współpraca w obszarze map dla systemów zautomatyzowanej jazdy stanowi rozszerzenie dotychczasowego, udanego partnerstwa. Dzięki połączeniu z serwerem TomTom dostarcza dynamicznych informacji kartograficznych także dla rozwiązania o nazwie Connected Horizon firmy Bosch – jednak w tym przypadku bez warstwy lokalizacyjnej. Connected Horizon umożliwia przewidywanie dalszej trasy i odpowiednie dostosowanie strategii jazdy. Rozwiązanie zostało po raz pierwszy zaprezentowane na targach samochodów użytkowych IAA w 2014 roku w Hanowerze. System w porę wykrywa miejsca zagrożenia znajdujące się za wzniesieniem lub samochody stojące w korku i automatycznie redukuje prędkość pojazdu. Pozwala to znacząco obniżyć ryzyko wypadków w efekcie najechania. Ponadto rozwiązanie umożliwia bardziej równomierną jazdę, co przyczynia się do podniesienia komfortu podróżowania oraz wydajności pojazdu.
Źródło: Bosch, JK
|