|2015-07-29|
Geodezja, Teledetekcja, Firma
Podnoszenie mostu pod kontrolą skanera
W ostatni czwartek (23 lipca) odbyła się widowiskowa operacja umieszczenia konstrukcji nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą. Prace poprzedziło skanowanie laserowe elementów mostu i terenu budowy.
Konstrukcja o długości 125 metrów dotarła na miejsce na specjalnej barce. Następnie została obrócona, uniesiona i umieszczona na zbudowanych wcześniej przyczółkach. By przeanalizować, czy podczas tych operacji nie wystąpią żadne kolizje, zlecono przeprowadzenie skaningu laserowego.
Pomiary wykonała 15 lipca firma Arteco Group z Gdyni. Objęły one teren między starym mostem kolejowym a mostem wantowym im. Jana Pawła II w Gdańsku. Jak podkreśla spółka, skanowanie laserowe niezwykle pomaga w tego typu analizach przestrzennym, dostarczając pełną informację przestrzenną w krótkim czasie. W tym przypadku było to niespełna 13 godzin, z czego 7 godzin zajęło samo skanowanie, a 6 kolejnych – opracowanie wyników (w tym wygenerowanie modeli 3D).
Koszt budowy mostu to 35 mln zł. Dzięki nowej przeprawie wzrośnie bezpieczeństwo, a pociągi pojadą szybciej – do 100 km/h i będą mogły wieźć cięższe ładunki. Za sprawą dwóch torów – zamiast jednego – zwiększy się przepustowość, nawet do 200 pociągów na dobę, co zwiększy konkurencyjność Portu Gdańsk. Na przebudowie skorzysta również żegluga – wysokość mostu nad rzeką wyniesie ponad 8 metrów, a szerokość szlaku wodnego zwiększy się z 11 do 50 metrów.
Źródło: Arteco Group, JK
|