|2015-07-27|
Geodezja, Prawo, Instytucje
GGK o uzgadnianiu na terenach kolejowych
Na prośbę Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa główny geodeta kraju Kazimierz Bujakowski wyjaśnia prawne kwestie dokonywania uzgodnień projektowanych sieci uzbrojenia na terenach kolejowych.
GGK przypomina, że na gruncie obowiązującego Prawa geodezyjnego i kartograficznego tzw. narad koordynacyjnych nie stosuje się w przypadku sieci sytuowanych w całości lub w przeważającej części w granicach terenu zamkniętego. „O sytuowaniu sieci lub ich części położonych w granicach terenu zamkniętego decyduje projektant w uzgodnieniu z podmiotem, który zarządza terenem zamkniętym. W związku z tym uznać należy, iż zarządzający terenem zamkniętym dokonuje uzgodnień sytuowania przedmiotowych sieci w procedurze odmiennej, niż określają to przepisy art. 28a do 28c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne” – pisze Kazimierz Bujakowski.
A co jeśli większość sieci znajduje się poza terenem zamkniętym? Czy jakakolwiek spółka kolejowa może wówczas nakazywać inwestorowi lub projektantowi konieczność uzgadniani projektu sieci uzbrojenia terenu z „wewnętrznym kolejowym zespołem uzgadniana dokumentacji”? – pyta POIIB. Zdaniem GGK wówczas należy przeprowadzić naradę koordynacyjną, której termin i miejsce wyznacza miejscowy starosta.
Izba pyta ponadto, czy podmiot zarządzający terenem zamkniętym dokonujący uzgodnienia zgodnie z Pgik ma prawo do nałożenia na inwestora lub projektanta obowiązku dokonania dodatkowych uzgodnień z innymi podmiotami, które nie są zarządcą tego terenu, ale posiadają na nim swoją infrastrukturę? Zdaniem Kazimierza Bujakowskiego nie ma do tego podstaw, skoro zarządzający terenem zamkniętym – w świetle obowiązującego prawa – powinien dysponować aktualizowaną na bieżąco mapą zawierającą w swojej treści podziemne sieci uzbrojenia terenu.
Pełna treść odpowiedzi
JK
|