|2015-05-06|
GIS, Mapy, Edukacja, Instytucje
Ruszają szkolenia z nowej aplikacji EMUiA
Właśnie rozpoczęły się organizowane przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii pierwsze szkolenia z nowej aplikacji EMUiA – narzędzia służącego do prowadzenia ewidencji miejscowości, ulic i adresów.
Aplikacja EMUiA jest narzędziem umożliwiającym gminom realizację zadań związanych z prowadzeniem ewidencji miejscowości, ulic i adresów zgodnie z wymaganiami prawnymi. Ewidencja ta jest jednym z rejestrów publicznych o kluczowym znaczeniu dla funkcjonowania państwa. Dane adresowe używane są na szeroką skalę i stanowią integralną część wielu systemów informacyjnych, zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego. Szczególne zastosowanie mają w określaniu lokalizacji miejsc i zdarzeń, co ma bardzo duży wpływ na efektywność działań prowadzonych podczas różnego rodzaju akcji ratunkowych. Dzięki aplikacji dane przekazywane są na poziom centralny do państwowego rejestru granic i powierzchni jednostek podziałów terytorialnych kraju i są dostępne nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych, m.in. za pośrednictwem stron www.geoportal.gov.pl lub www.codgik.gov.pl.
Nowa wersja aplikacji EMUiA posiada wiele przydatnych funkcji służących rozwojowi oraz bezpieczeństwu gmin i regionów. Nie tylko ułatwia prowadzenie rejestrów adresowych, ale również zapewnia możliwość wyszukania interesującej lokalizacji i usprawnia prace związane z planowaniem przestrzennym.
W nowej wersji aplikacji EMUiA wprowadzono zmiany istotne z punktu widzenia mieszkańców. Zastosowano nowy interfejs, na którym można znaleźć 5 głównych zakładek, dzięki czemu poruszanie się po aplikacji staje się bardziej intuicyjne. Ponadto wprowadzono nowe narzędzie, jakim jest m.in. obsługa zgłoszeń do błędów lub braków w danych adresowych. Funkcja ta pozwala na ciągłą weryfikację danych i jest dostępna dla każdego, kto odwiedzi stronę www.geoportal.gov.pl. Zgłoszone uwagi są przekierowywane do gmin z prośbą o analizę i ewentualną poprawę danych.
W nowej wersji zostały również uwzględnione modyfikacje przeznaczone dla urzędników, m.in. możliwość prowadzenia ewidencji w dwóch trybach: Mapa oraz Rejestr, będąca korzystnym rozwiązaniem szczególnie dla osób, które wcześniej pracowały na danych analogowych. Znacznie szybciej działa też dodawanie warstw, dostępnych w najbardziej popularnych formatach. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość zmiany układu współrzędnych, co może być szczególnie przydane dla gmin, które posiadają dużo danych w różnych układach.
– Od początku funkcjonowania aplikacji EMUiA sprawdzany był stopień zadowolenia jej użytkowników, dzięki czemu możliwy był dalszy rozwój tego narzędzia. Zoptymalizowano wiele procesów, usprawniono zarządzanie treścią i podwyższono parametry techniczne, przez co aplikacja EMUiA działa znacznie szybciej i jest wydajniejsza – mówi Marcin Leończyk, kierownik zespołu w GUGiK.
Pierwsze szkolenia z nowej aplikacji EMUiA przeprowadzono m.in. w Krakowie, Opolu, Lublinie i Rzeszowie, kolejne będą odbywać się w pozostałych miastach wojewódzkich. Do końca czerwca br. wszystkie gminy w kraju będą miały możliwość zapoznania się z tą aplikacją.
Program EMUiA – analogicznie jak dotychczas – jest bezpłatny. Terminy i plan szkoleń, regulamin oraz formularz rejestracyjny można pobrać na stronie www.aplikacjaemuia.pl.
Źródło: GUGiK
|