|2015-04-14|
Geodezja, GIS, Mapy
PorzÄ…dki w administracji morskiej
Poprawa funkcjonowania jednostek administracji poprzez opracowanie i wdrożenie jednolitej infrastruktury dla zarzÄ…dzania informacjÄ… przestrzennÄ… – m.in. taki cel stawiajÄ… przed sobÄ… twórcy projektu, który zakÅ‚ada budowÄ™ IIP w administracji morskiej.
fot. MIiR
|
|
|
|
|
|
Z założeniami przedsięwzięcia mogliśmy się zapoznać w trakcie wczorajszego spotkania (13 kwietnia), które odbyło się w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Projekt stara się o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa i wynika z procesu wprowadzania dyrektywy INSPIRE w obszarze przetwarzania danych przestrzennych przez jednostki administracji morskiej. Jego celem jest stworzenie rozwiązania gwarantującego każdemu użytkownikowi dostęp do danych przestrzennych dotyczących obszarów morskich, pasa nadbrzeżnego oraz portów i przystani morskich w jednolitym formacie zapewniającym wzajemną spójność. W ten sposób ma zostać poprawiona jakość danych oraz zdolność rejestrów publicznych do wzajemnej ich wymiany. Polepszeniu mają również ulec procedury związane z wydawaniem decyzji administracyjnych.
„Budowa infrastruktury informacji przestrzennej w administracji morskiej” jest projektem typu A2A (Administration-to-Administration), choć majÄ… być w nim również wprowadzone usÅ‚ugi A2B i A2C (Administration-to-Business, Administration-to-Customer). Stworzone w jego wyniku E-usÅ‚ugi pozwolÄ… m.in. na skÅ‚adanie wniosków o wydanie decyzji przez internet (np. pozwolenie na ukÅ‚adanie i utrzymywanie podmorskich kabli i rurociÄ…gów w wyÅ‚Ä…cznej strefie ekonomicznej RP). Możliwość ta dotyczy wszystkich interesariuszy tego typu usÅ‚ug. W projekcie wyszczególniono 4 grupy docelowe: • pracownicy jednostek administracji morskiej, • jednostki administracji współpracujÄ…ce w obrÄ™bie przetwarzania danych przestrzennych z jednostkami administracji morskiej, • inwestorzy zwiÄ…zani z gospodarkÄ… morskÄ… oraz pasem nadbrzeżnym, • spoÅ‚eczeÅ„stwo, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem osób zamieszkujÄ…cych tereny nadmorskie i przyportowe oraz tereny w sÄ…siedztwie pasa nadbrzeżnego.
O projekcie opowiadał Kamil Rybka z MIiR
W ramach inwestycji ma zostać utworzona wspólna baza danych. Analiza ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej wykazała istnienie około 20 zbiorów danych przestrzennych, które znajdują się w kompetencjach administracji morskiej. Do nowopowstałej bazy zostaną wprowadzone dane przestrzenne wynikające z już wydanych decyzji (rozporządzeń, zarządzeń itp.) i będące dostępne jedynie w formie analogowej lub niezharmonizowanej. Bazę zasilą dane dotyczące m.in.: stref zamkniętych dla żeglugi i rybołówstwa; systemu rozgraniczenia ruchu statków; granic morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego RP oraz Wyłącznej Strefy Ekonomicznej; lokalizacji ustalonych sztucznych wysp, konstrukcji i urządzeń w polskich obszarach morskich; osi i parametrów podmorskich kabli i rurociągów oraz granic pasa nadbrzeżnego.
W realizację przedsięwzięcia zaangażowane są: Departament Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi MIiR, a także urzędy morskie w Gdyni, Słupsku i Szczecinie. Planowana architektura systemu zakłada utworzenie 4 węzłów lokalnych infrastruktury, po jednym dla każdego organu administracji morskiej. Dodatkowo przewiduje się utworzenie węzła wewnętrznego (dostęp do danych wewnątrz administracji morskiej) oraz węzła publicznego, czyli ogólnodostępnego geoportalu.
ZakÅ‚adany okres realizacji projektu to: 1 stycznia 2016 r. – 31 grudnia 2018 r. Szacunkowy koszt inwestycji wynosi 8,374 mln zÅ‚. Pierwszy z kilku przetargów może zostać ogÅ‚oszony już w styczniu 2016 r. i bÄ™dzie dotyczyć usÅ‚ug doradczych. OgÅ‚oszenie zamówienia na budowÄ™ IIP w administracji morskiej (o wartoÅ›ci 4,8 mln zÅ‚ netto) planowane jest na wrzesieÅ„ 2016 r.
Damian Czekaj
|