|2015-03-05|
GNSS, Mapy, Firma
Rok 2014 udany w nawigacji
W ubiegłym roku wszystkim czołowym graczom światowego rynku rozwiązań nawigacyjnych udało się zwiększyć lub przynajmniej utrzymać wysokość sprzedaży.
fot. Garmin
|
|
|
|
|
|
Okres ten do udanych z pewnością zaliczy Garmin. Spółka osiągnęła 2.87 mld dol. przychodów, co w porównaniu z poprzednim rokiem oznacza wzrost o 9%. Największą sprzedaż (1,24 mld dol.) wciąż generują rozwiązania samochodowe, choć przychody z tego tytułu spadły o 5%. Imponujący wzrost sprzedaży (aż 60%) widać za to w dziale z produktami dla sportowców. Obecnie wynosi ona 568 mln dol. Wzrosty, choć znacznie mniejsze, zanotowały także pozostała działy, tj. rozwiązań dla rekreacji (+4%), lotnictwa (+14%) i żeglugi (+11%). Rok 2014 Garmin zamknął nad kreską, zyskiem netto w wysokości 364 mln dol. To o 248 mln dol. mniej niż rok wcześniej.
Nieco mniejszy wzrost sprzedaży (6%) notuje HERE – dział rozwiązań lokalizacyjnych fińskiej Nokii. W 2014 roku wypracował on 969 mln euro przychodów. Jednocześnie znacząco spadł zysk operacyjny (o 31%), który w ubiegłym roku wyniósł 31 mln euro. W tym roku spółka chce znacząco poprawić wyniki finansowe – liczy nie tylko na kolejny wzrost przychodów, ale także na dwu-, a nawet trzykrotne zwiększenie marży.
Stabilnymi przychodami chwali się także holenderski TomTom. W 2014 wyniosły one 950 mln euro, co oznacza spadek o 1%. W tym roku spółka planuje jednak osiągnąć sprzedaż przekraczającą 1 mld euro. Największe przychody wygenerowały kolejno: dział rozwiązań konsumenckich (619 mln euro), dystrybucja licencji (112 mln), telematyka (110 mln) oraz produkty samochodowe (109 mln). Optymistycznym akcentem w raporcie TomToma jest zwiększenie zysku netto o 13% do poziomu 23 mln euro. Jako jedno z ważniejszych wydarzeń poprzedniego roku firma wymienia opracowanie platformy do szybkiej aktualizacji map, co pozwoli udoskonalać ich treść niemal w czasie rzeczywistym. TomTom liczy, że dzięki temu rozwiązaniu spółce uda się osiągnąć istotną przewagę nad konkurencją.
JK
|