wiadomościksięgarniaprenumeratareklamakontaktRODOpolityka prywatności
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
reklama
strona główna rss
PRENUMERATA TRADYCYJNAPRENUMERATA CYFROWA
Wapno - krajobraz po katastrofie
blog
DRONY DLA GEODETY

DRONY DLA GEODETY
NAWI

NAWI
NIWELATORY

NIWELATORY
TACHIMETRY

TACHIMETRY
SKANOWANIE LASEROWE

SKANOWANIE LASEROWE
BENTLEY GEOMAGAZYN

BENTLEY GEOMAGAZYN


reklama
reklama
|2014-11-03| GNSS

Wielka Brytania uruchamia alternatywę dla GPS-a

31 października Brytyjczycy udostępnili sygnały naziemnego systemu radiowego eLORAN dla żeglugi. Umożliwiają one wyznaczanie pozycji, gdy zawiedzie nawigacja satelitarna.


Wielka Brytania uruchamia alternatywę dla GPS-a

Dzięki uruchomieniu siedmiu różnicowych stacji referencyjnych na razie sygnały eLORAN dostępne są na kanale La Manche oraz wzdłuż wschodniego wybrzeża Wielkiej Brytanii. Ich zasięg dobrano nieprzypadkowo – panuje tu bowiem wyjątkowo duży ruch morski, stąd ewentualne problemy z funkcjonowaniem systemu GPS (np. celowe lub przypadkowe zakłócenia) wiązałyby się z bardzo groźnymi konsekwencjami. Dzięki wykorzystaniu innych częstotliwości oraz znacznie większej mocy sygnału niż w nawigacji satelitarnej, eLORAN jest odporny na zagłuszanie, a jednocześnie do pewnego stopnia umożliwia wyznaczanie pozycji wewnątrz budynków, pod ziemią oraz pod wodą.

Rozwiązanie eLORAN dostępne jest dla wszystkich jednostek, które posiadają specjalny odbiornik. W razie kłopotów z GPS-em automatycznie przełącza się on na system naziemny. W sprzęt ten zainwestował już m.in. brytyjski armator promów P&O. Administratorzy liczą, że system ten może okazać się przydatny również w sektorze energetycznym, telekomunikacyjnym oraz bankowym.

Wielka Brytania jest pierwszym krajem na świecie, który udostępnia tego typu rozwiązanie dla użytkowników cywilnych, choć warto dodać, że bazuje ono na systemie LORAN (Long RAnge Navigation) stworzonym już podczas II wojny światowej na potrzeby wojska. Jeszcze w zeszłej dekadzie podobne rozwiązania stosowane były np. przez straż przybrzeżną w Kanadzie i USA. W miarę popularyzacji nawigacji satelitarnej systematycznie rezygnowano jednak z ich dalszego utrzymywania. W przeciwnym kierunku poszła Wielka Brytania, która do 2019 r. chce, by jej eLORAN objął całe wybrzeże Wielkiej Brytanii i Irlandii. W tym celu za razie zmodernizowano sprzęt na stacjach referencyjnych w Dover i Harwich oraz zbudowano nowe stacje w Thames, Humber, Middlesbrough, Firth of Forth oraz Aberdeen. Jako argument za rozwojem takich systemów Brytyjczycy podają niedawny incydent, gdy Korea Północna nieprzerwanie przez 16 dni zakłócała sygnały GPS na terytorium swojego południowego sąsiada.

JK


«« powrót

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

komentarze news_pl



zobacz też:



reklama
reklama





© 2005-2019 Geodeta Sp. z o.o.
mapa stronyprenumeratareklamakontakt