|2014-10-23|
Geodezja, GIS, Instytucje
Więcej papierów przez cyfryzację
Wczoraj (22 października) w Sejmie wiceminister administracji i cyfryzacji Roman Dmowski przedstawił stan informatyzacji administracji publicznej.
Jak relacjonuje PAP, badania MAC wykazały, że blisko co trzeci urząd samorządowy i 8% urzędów centralnych wciąż pracuje wyłącznie na papierowych wersjach dokumentów. Większość (3/5) realizuje system mieszany, w którym papierowy obieg dokumentów jest wspomagany przez system elektroniczny.
W 2/3 urzędów samorządowych komputery są spięte siecią, a w 12% działają w strukturze rozproszonej. Blisko 100% administracji państwowej ma ponadto zapewniony dostęp do internetu oraz kont poczty elektronicznej. Niemal wszystkie urzędy posiadają ponadto elektroniczną skrzynkę podawczą.
Intrygującym wnioskiem z raportu MAC jest to, że choć urzędy generalnie doceniają pozytywny wpływ informatyzacji, to – szczególnie w samorządach – informatyzacja paradoksalnie wiąże się dla nich ze wzrostem kosztów obsługi interesantów, większym obciążeniem urzędników oraz ze zwiększeniem liczby papierowych dokumentów. W ocenie Romana Dmowskiego to efekt niewystarczających kompetencji informatycznych oraz braków sprzętowych.
Z relacji PAP wynika ponadto, że wśród największych sukcesów w informatyzacji państwa wiceminister wymienił wdrożenie Geoportalu.
JK
|