|2014-10-22|
Prawo, Przetargi
UZP o stosowaniu nowego prawa przetargowego
W jakich przypadkach przy wyborze oferty można wciąż stosować wyłącznie kryterium najniższej ceny? Swoje stanowisko w tej sprawie publikuje Urząd Zamówień Publicznych.
Przypomnijmy, że obowiązujące od niedzieli (19 października) znowelizowane Prawo zamówień publicznych zakłada, że cena nie może być jedynym kryterium wyboru oferty. Wyjątkiem są przypadki, gdy „przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe”. Jak zauważa UZP, przepis ten (art. 91 ust. 2a) nie precyzuje pojęć „powszechnie dostępny” oraz „ustalone standardy jakościowe”, niemniej jednak tożsame sformułowania normatywne funkcjonują już w Pzp w art. 70, określającym przesłanki udzielenia zamówienia w trybie zapytania o cenę. Kierując się zatem zasadami prawidłowej wykładni przepisów prawnych, należałoby przypisać obu sformułowaniom takie samo znaczenie, uwzględniając jednocześnie specyfikę obu instytucji.
Podkreślenia wymaga – pisze dalej UZP – że zakres przesłanek zastosowania trybu zapytania o cenę odnosi się tylko do zamówień, których przedmiotem są usługi oraz dostawy. Przepis art. 91 ust. 2a ustawy Pzp ma natomiast zastosowanie do wszystkich zamówień powszechnie dostępnych o ustalonych standardach, a zatem do zamówień zarówno na dostawy, usługi, jak i na roboty budowlane. Uwzględniając jednak praktyczne aspekty zamówień na roboty budowlane, charakteryzujące się często dużą złożonością oraz indywidualnym dostosowaniem dokumentacji przetargowej do każdorazowych potrzeb inwestycyjnych zamawiającego, uznać należy, że w przypadku robót budowlanych wykazanie powszechnej dostępności takiego przedmiotu będzie często niezwykle trudne. Tym samym, przepis art. 91 ust. 2a ustawy Pzp, wprowadza warunek stosowania kryterium cenowego, ograniczając go do prostych, nieskomplikowanych zamówień, w tym również do prostych zamówień na roboty budowlane.
Zamawiający posiadający status jednostek sektora finansów publicznychoraz będący państwowymi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, dokonując wyboru oferty wyłącznie w oparciu o kryterium ceny, zobowiązani są do wykazania w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób uwzględnili w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia. Tym samym zamawiający, udzielając zamówienia, którego przedmiot jest powszechnie dostępny oraz ma ustalone standardy jakościowe, stosując wyłącznie kryterium ceny, powinni przy sporządzaniu opisu przedmiotu zamówienia uwzględnić te elementy, które będą miały wpływ na koszty związane z eksploatacją oraz utylizacją przedmiotu zamówienia – podkreśla UZP.
Znowelizowana ustawa nie precyzuje, w ilu procentach o wyborze danej oferty ma decydować cena, a w ilu pozostałe kryteria. Decyzję w tym zakresie, analogicznie jak w dotychczasowym stanie prawnym, podejmuje każdorazowo sam zamawiający, kierując się specyfiką przedmiotu zamówienia oraz własnymi potrzebami. Cena może, a nawet powinna w dalszym ciągu stanowić podstawowe i najważniejsze kryterium udzielenia zamówienia, zwłaszcza biorąc pod uwagę zasadę efektywnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych. Zastosowanie obok ceny także innych kryteriów nie powinno bowiem prowadzić do sytuacji, w której instytucje publiczne wydają więcej środków publicznych, niż to konieczne – twierdzi UZP.
Pełna treść stanowiska
JK
|