Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2014-06-27| Geodezja, Prawo, Kataster

NSA o naliczaniu podatków na podstawie EGiB

W jednym z niedawnych wyroków Naczelny Sąd Administracyjny wypowiedział się na temat mocy wiążącej zapisów zawartych w ewidencji gruntów i budynków dla wymiaru podatku od nieruchomości.


NSA o naliczaniu podatków na podstawie EGiB

Dotyczy to sprawy, którą zainicjowała decyzja jednego z Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. SKO odrzuciło wniosek podatnika, w którym ten nie zgadzał się z podatkiem wyliczonym na podstawie danych EGiB. Jak argumentował, powinien być on zwolniony z płacenia podatku, gdyż budynek wpisany jest do rejestru zabytków. SKO nie zgodziło się z tym argumentem, tłumacząc decyzję brakiem utrzymania obiektu zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Gdy sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, sędziowie uznali, że decyzja SKO była błędna, ale jako powód wcale nie podano przepisów o zabytkach. Sąd zauważył, iż w decyzjach organów obu instancji wskazano, iż należny podatek został wymierzony w oparciu o dane zawarte w ewidencji gruntów. Jednakże ze znajdującego się w aktach sprawy wykazu dokonanych zmian w danych rejestru gruntów, zgodnie z którym wprowadzono zmiany do ewidencji gruntów i budynków (k.5) wynika, że powierzchnia użytkowa budynków wynosi „0.0”. Ponadto, w decyzji organu I instancji stwierdzono, że opodatkowaniu podlegają m.in. pozostałe budynki o pow. 40 m kw. W powołanym dokumencie budynek (budynki) o takiej powierzchni nie zostały ujęte. Natomiast z karty nieruchomości (k.6) wynika, że podstawą wymiaru podatku jest jedynie budynek mieszkalny o pow. 54 m kw. Zdaniem Sądu w niniejszej sprawie nie zebrano w sposób wyczerpujący materiału dowodowego, co miało istotny wpływ na jej wynik.

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie wywiedziona została skarga kasacyjna, którą NSA w czerwcu br. odrzucił. W uzasadnieniu wyroku II FSK 1647/12 czytamy m.in.:

W pierwszej zatem kolejności wypada odnieść się do kwestii mocy wiążącej zapisów zawartych w ewidencji gruntów i budynków dla wymiaru podatku od nieruchomości. Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 100, poz. 1086 ze zm.), podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. W orzecznictwie sądów administracyjnych dość powszechnie przyjmowany jest pogląd, w świetle którego, stosownie do przywołanej regulacji, organ podatkowy nie może samodzielnie dokonywać klasyfikacji funkcji nieruchomości, lecz powinien odwołać się do odpowiednich zapisów ewidencji gruntów i budynków (por. m.in. uchwała 7 sędziów NSA z dnia 27 kwietnia 2009 r., sygn. akt II FPS 1/09). Oznacza to, że co do zasady o sposobie kwalifikacji gruntu (budynku), dla celów podatkowych w podatku od nieruchomości, nie tyle decyduje sposób rzeczywistego wykorzystania nieruchomości, ile jej funkcje wskazane w ewidencji gruntów i budynków. Jednakże, w ocenie rozpatrującego niniejszą sprawę składu orzekającego, wskazana reguła związania danymi ewidencyjnymi, dla ustalenia kwestii istnienia obowiązku w podatku od nieruchomości, nie ma mocy absolutnej, zwłaszcza w odniesieniu do niektórych ujmowanych w ewidencji danych. Ewidencja gruntów nie może np. przesądzać o własności nieruchomości (prawie użytkowania wieczystego), co przekłada się na ustalenie podmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości. W tym zakresie, zgodnie z rękojmią wiary publicznej ksiąg wieczystych, należy w pierwszej kolejności uwzględniać wpisy ujawnione w dziale drugim księgi wieczystej (dotyczące własności i użytkowania wieczystego). Rękojmia ta jest natomiast wyłączona w odniesieniu do danych zawartych w dziale pierwszym księgi (opis nieruchomości). Jak zauważył również Naczelny Sąd Administracyjny w powiększonym siedmioosobowym składzie w uchwale z dnia 18 listopada 2013 r., sygn. akt II FPS 2/13, zasada związania zapisami ewidencyjnymi ma zastosowanie jedynie wówczas, gdy ewidencją gruntów i budynków mogą zostać sklasyfikowane określone kategorie wymienione w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Przypisanie ewidencji gruntów i budynków rozstrzygającej roli budzi zastrzeżenia, gdy określonymi symbolami ewidencyjnymi [...] nie można oznaczyć gruntów i obiektów wskazanych w ustawie podatkowej. W takim przypadku o zastosowaniu określonej normy podatkowej zawartej w u.p.o.l., decydować będzie stan faktyczny nieruchomości, do którego ustalenia zobligowany jest organ podatkowy (art. 122 O.p.) przy zastosowaniu dopuszczalnych instrumentów procesowych (art. 180 § 1 O.p.).

Reasumując, za właściwe uznać należy stanowisko, że dopóki dane ewidencyjne dotyczące przeznaczenia, funkcji, obszaru i granic działek gruntu, a także rodzaju zabudowy i powierzchni użytkowej położonych na tych gruntach budynków nie zostaną zmienione we właściwym trybie administracyjnym, mają one charakter wiążący dla organu podatkowego przy wymiarze podatku od nieruchomości, nawet przed danymi ujawnionymi w dziale pierwszym księgi wieczystej (art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r., o księgach wieczystych i hipotece, Dz. U. z 2013 r., poz. 707). Natomiast stwierdzenie oczywistych wad ewidencji gruntów i budynków, polegających na nieuwzględnieniu w niej (na ewidencyjnie opisanej działce gruntu) realnie istniejącego budynku, stanowiącego odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości (art. 2 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.), uprawnia, a nawet obliguje organ podatkowy do dokonania samodzielnych ustaleń mających na celu skonkretyzowanie rzeczywistego przedmiotu opodatkowania, a co za tym idzie również podstawy opodatkowania. Nie budzi przecież wątpliwości sytuacja odwrotna, że nie można wymierzać podatku od nieruchomości od budynku, który nie istnieje (został rozebrany), ale nie usunięto go z ewidencji gruntów i budynków.

Podane przykłady, stanowiąc o odstępstwie od reguły, nie podważają istnienia zasady ogólnej, jaką jest związanie danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków. W sytuacji jednak, gdy przy ustaleniu podatku od nieruchomości konieczne jest odstąpienie od posłużenia się danymi ewidencyjnymi, obowiązkiem organu jest wykazanie w decyzji, jakie szczególne powody (oczywiste wady ewidencji w zakresie istnienia przedmiotu opodatkowania) wskazują na konieczność przeprowadzenia przez ten organ samodzielnych ustaleń faktycznych. Takich rozważań zaskarżona decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego nie zawiera. Co więcej, w uzasadnieniu decyzji wyraźnie wskazano, że została ona wydana na podstawie ewidencji gruntów. Wskazano przy tym również na znaczenie prawne tej ewidencji przy wymiarze podatków, wypływające z treści art. 21 ust. 1 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne. Organ zupełnie natomiast nie odniósł się do faktu, że obowiązkiem podatkowym objął dwa budynki (o pow. użytkowej 40 m kw. i 54 m kw.), gdy tymczasem co innego wynikało z danych w tej ewidencji ujętych (w karcie nieruchomości wykazano jedynie budynek mieszkalny o pow. 54 m kw.). Naczelny Sąd Administracyjny zauważa również, że w aktach administracyjnych sprawy znajduje się decyzja Burmistrza Gminy i Miasta S. z dnia 18 sierpnia 2005 r. (k.2) w sprawie zmiany wymiaru podatnikowi podatku od nieruchomości za 2005 r. (dotycząca ten samej nieruchomości położonej przy ulicy P. [...]), w której obowiązkiem podatkowym – w zakresie budynków (grunty nie są sporne) – objęto budynek mieszkalny o pow. 54 m kw. Wprawdzie organ w uzasadnieniu skargi kasacyjnej wskazuje, że kolejny budynek istnieje w rzeczywistości oraz został wykazany przez samego podatnika w złożonej przez niego informacji podatkowej, to jednak argumentacja zawarta w środku zaskarżenia nie może konwalidować braków uzasadnienia decyzji i prowadzonego postępowania podatkowego. Wskazane rozbieżności oraz brak wyjaśnienia tychże w decyzji organów usprawiedliwiały ich uchylenie. W toku ponownie prowadzonego postępowania podatkowego organy obowiązane będą ustalić czy rzeczywiście, wbrew danym ewidencyjnym, na działce gruntu o powierzchni 888 m2, zlokalizowanej w S. [...], położone są dwa, a nie jeden budynek (chodzi oczywiście o budynki w rozumieniu art. 1a ust. 1 pkt 1 u.p.o.l.) oraz jaka w takim przypadku jest rzeczywista podstawa opodatkowania podatkiem od nieruchomości (art. 4 ust. 1 pkt 2 u.p.o.l.), uwzględniając przy tym dokonaną niniejszym wyrokiem wykładnię mających w sprawie zastosowanie przepisów prawa materialnego.

JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Lidar odkrywa zapomniane ślady w puszczy
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS