|2014-06-06|
Geodezja, Prawo
Polskie drogi
Perspektywy dla firm geodezyjnych związane z budową dróg w latach 2014-30 są optymistyczne. Pół miliarda złotych rocznie zapewni pracę wielu geodetom – pisze w czerwcowym wydaniu GEODETY Bogdan Grzechnik. – O ile nie będziemy realizować tych bardzo trudnych opracowań za „śmieciowe ceny”! – dodaje.
Pisząc o drogach, wracam do tematu, którym zajmowałem się ponad ćwierć wieku. Firma Grunt, której byłem współwłaścicielem, startowała w kilkudziesięciu przetargach drogowych, z czego blisko 30 wygrała. Każda kolejna praca była i dla właścicieli firmy, i dla pracowników nowym wyzwaniem oraz trudnym, ale ambitnym zadaniem. Nigdy nie ograniczaliśmy naszych działań do czynności czysto geodezyjnych (technicznych). Już sama nazwa Agencja Geodezyjno-Prawna Grunt plasowała nas w kategorii firm, które załatwią także wszystkie sprawy prawne, organizacyjne, administracyjne, własnościowe, odszkodowawcze, negocjacyjne, lokalowe oraz inne, jakie się pojawią.
Rozmawialiśmy z blisko 20 tys. właścicieli nieruchomości. Nie zasklepialiśmy się tylko we własnej skorupie, wychodziliśmy też na zewnątrz, organizując konferencje i szkolenia, a także pisząc artykuły i uczestnicząc w dyskusjach w ramach SGP, GIG czy Polskiego Kongresu Drogowego. Celem tych dodatkowych działań było dążenie do nowelizacji przepisów i skracania czasu niezbędnego na prace przygotowawcze, a więc w rezultacie przyspieszania realizacji inwestycji. W artykule tym podzielę się z Państwem moimi doświadczeniami, przedstawię stan obecny i zasugeruję, co powinno się jeszcze ulepszyć. Nie będę skupiał się tylko na problemach geodezyjnych, bo geodeci powinni podejmować wiele innych zagadnień, gdyż mają do tego przygotowanie i predyspozycje.
• Co zrealizowano, a co jeszcze zostało na lata 2014-30
Zgodnie z aktualnym programem rządu łączna sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce ma liczyć 7454 km. Autostrad ma być 1989 km, z czego zbudowano już 1513 km, czyli 76% (w 2006 r. było ich zaledwie 674 km). Dróg ekspresowych planujemy 5465 km, a zbudowaliśmy 1353 km, czyli 25% (w 2006 r. było tylko 294 km). Czyli w sieci autostrad brakuje 476 km (180 km w realizacji). Gorzej jest z drogami ekspresowymi, bo brakuje ich 4112 km. Oznacza to, że musimy zbudować łącznie 4588 km autostrad i dróg ekspresowych. Przed nami 61,5% programu. W najbliższych latach przewiduje się też budowę blisko 12 obwodnic miast, a do 2030 r. na pewno znacznie więcej.
Obecnie suma wydatków planowanych na budowę dróg i obwodnic wynosi 37,6 mld + 4,7 mld = 42,3 mld złotych. Według mojej oceny na prace geodezyjne i wszelkie czynności geodezyjno-prawne powinno być z tej kwoty przeznaczone około 5%, tj. 2,4 mld złotych. Zakładając, że część zaplanowanych prac realizowanych będzie w latach 2014-20, firmy geodezyjne powinny wykonywać opracowania średnio za około 350 mln złotych rocznie...
Pełna treść artykułu w czerwcowym wydaniu GEODETY
Bogdan Grzechnik
|