|2014-06-06|
Geodezja, Mapy, Prawo
Kiedy o prawie geodezyjnym w Senacie?
Pełna nazwa aktu uchwalonego i przekazanego przez Sejm 5 czerwca do wyższej izby parlamentu brzmi „ustawa o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji” i wraz z załącznikiem liczy 64 strony. Wiemy już, że Senat rozpatrzy go na najbliższym posiedzeniu, którego rozpoczęcie zaplanowano na 11 czerwca.
fot. Senat.pl
|
|
|
|
|
|
W miejsce zawartego w Pgik przepisu zakwestionowanego w ubiegłym roku przez Trybunał Konstytucyjny – upoważniającego ministra właściwego ds. administracji publicznej do określenia w drodze rozporządzenia wysokości opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – projektodawca wprowadził do ustawy nowe regulacje dotyczące opłat. Zmieniono zasady ich kalkulacji, a szczegóły zawarto w liczącym 28 stron załączniku do nowelizacji pod nazwą „Wysokość stawek podstawowych w odniesieniu do odpowiednich jednostek rozliczeniowych, wysokość współczynników korygujących oraz zasady ustalania tych współczynników, a także szczegółowe zasady obliczania wysokości opłaty”.
Cena za materiały z zasobu ma zależeć nie tylko od stawki podstawowej i ilości zamawianych materiałów, ale także od tzw. współczynników korygujących (jest ich aż 7) m.in. ze względu na cel, w jakim wykorzystywane będą udostępnianie materiały, na liczbę jednostek rozliczeniowych, sposób udostępniania materiałów czy aktualność udostępnianych materiałów. Ważną zmianą w cenniku jest także wprowadzenie opłat za korzystanie z sieci ASG-EUPOS. Na przykład udostępnianie danych korekcyjnych sieciowych (RTN) przez rok będzie kosztowało 1500 zł (jeśli usługa świadczona będzie przez miesiąc, stosowany ma być współczynnik 0,12). Wraz z udostępnionymi materiałami zasobu udzielana będzie licencja określająca warunki wykorzystania tych materiałów
Istotne jest to, że opłata pobierana będzie przed wykonaniem usługi, czyli udostępnieniem materiałów zasobu lub wykonaniem innych czynności określonych w cenniku. Wysokość należnej opłaty oraz sposób jej wyliczenia będzie utrwalana w Dokumencie Obliczenia Opłaty. W przypadku sporu dotyczącego zakresu udostępnianych materiałów zasobu lub wysokości należnej opłaty, ODGiK wyda decyzję administracyjną, od której petent będzie mógł się odwołać. Wniesienie odwołania od decyzji w sprawie ustalenia wysokości opłaty za udostępnianie materiałów zasobu nie wstrzyma udostępnienia tych materiałów, pod warunkiem uiszczenia opłaty w wysokości ustalonej w zaskarżonej decyzji. Ustawa wprowadza ponadto kary pieniężne za wykorzystanie materiałów z PZGiK niezgodnie z licencją.
Nowela zakłada również bezpłatne udostępnienie danych z rejestrów granic i nazw geograficznych oraz bazy danych ogólnogeograficznych, a także numerycznych modeli terenu o rozdzielczości powyżej 100 m. Nieodpłatny dostęp do wszystkich zbiorów danych PZGiK w postaci elektronicznej będzie przysługiwał na cele: edukacyjne, badań naukowych oraz prac rozwojowych realizowanych przez uczelnie i jednostki naukowe, ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego państwa i jego porządku konstytucyjnego wykonywane przez służby specjalne.
Przy okazji poprawiania przepisów związanych z opłatami rząd zdecydował się również zmienić zapisy Pgik dotyczące m.in.: odpowiedzialności zawodowej geodetów, prowadzenia ewidencji gruntów i budynków, geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz ewidencji miejscowości ulic i adresów, uzgadniania dokumentacji projektowej (tzw. narad koordynacyjnych), kompetencji marszałków województw czy zgłaszania prac geodezyjnych. Na nowo zdefiniowano też, kto może być wykonawcą prac geodezyjnych i kartograficznych.
Pozostaje jeszcze wyjaśnić, skąd druga część nazwy ustawy przekazanej do Senatu – „oraz ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji”, której nie używano podczas prac w Sejmie? Otóż w art. 22 ust. 3 przyjęto rozwiązania prawne, na mocy których starosta może, w drodze decyzji administracyjnej, nałożyć na właścicieli nieruchomości, podmioty władające lub gospodarujące nieruchomościami itp. określone obowiązki (opracowania dokumentacji geodezyjnej, udostępnienia dokumentacji budowy lub powykonawczej czy udzielenia informacji o sposobie użytkowania budynków i lokali). Oczywiście tylko wtedy, gdy uzyskanie danych niezbędnych do aktualizacji bazy danych EGiB nie jest możliwe w inny sposób. Jak zapisano dalej, w celu przymuszenia do wykonania obowiązków będzie możliwa ich egzekucja w trybie przepisów ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w tym w drodze wykonania zastępczego. Wiąże się to więc ze zmianą przepisów tej ustawy.
W noweli zapisano również, że obecnie obowiązujące przepisy wykonawcze dotyczące: • prac geodezyjnych i kartograficznych mających znaczenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa oraz współdziałania GGK z MON, • bazy danych GESUT, BDOT500 oraz mapy zasadniczej, • powiatowej i krajowej bazy GESUT zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, jednak nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Zgodnie z ubiegłorocznym wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego nowelizacja musi wejść w życie najpóźniej 12 lipca i taki zapis pojawił się w ustawie. Nie dotyczy to jednak wszystkich przepisów zawartych w nowelizacji Wyjątkami są m.in. te, które wprowadzają nowe zasady przeprowadzania postępowań dyscyplinarnych (art. 6-8). Mają one wejść w życie 1 stycznia 2015 r.
Anna Wardziak
|