|2014-04-02|
Prawo, Przetargi
Wyższe progi w przetargach już za dwa tygodnie. Kto skorzysta? Kto straci?
Wczoraj (1 kwietnia) w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację Prawa zamówień publicznych (poz. 423), która m.in. podnosi próg wartości przetargów objętych tą ustawą. Nowe regulacje wejdą w życie 16 kwietnia.
Od tego dnia przepisów tej ustawy nie trzeba będzie stosować w przetargach o wartości poniżej 30 tys. euro, czyli około 125 tys. zł (dziś jest to 14 tys. euro, czyli 58 tys. zł). Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę szkoleniową i doradczą APEXnet oraz IIBR na próbie 1020 osób zajmujących się zamówieniami publicznymi, progi te są zbieżne z oczekiwaniami rynku.
W komentarzu do raportu Elżbieta Zdanowicz z APEXnet zauważa, że nowe przepisy powinny być dobrą wiadomością dla podmiotów, które dysponują niewielkimi środkami w budżecie i nie mają wyspecjalizowanych służb do prowadzenia przetargów. Z punktu widzenia instytucji, które realizują na co dzień postępowania o zamówienie publiczne i mają zatrudnione wyspecjalizowane zespoły do organizacji przetargów, podwyższenie progu może zmniejszyć liczbę prowadzonych postępowań średnio nawet do 30%. A to może wiązać się z redukcją zatrudnienia – podkreśla Zdanowicz.
– Dla wykonawców nowe przepisy oznaczają mniejszą transparentność wydatkowania pieniędzy publicznych, a tym samym utrudniony dostęp do zleceń. Niemniej wiąże się z tym również spadek konkurencji na rynku o zamówienia podprogowe, dlatego część wykonawców wiąże ze zmianami duże nadzieje, szczególnie w skali lokalnej – tłumaczy w raporcie Witold Jarzyński, redaktor naczelny czasopisma „Zamawiający”.
Nowelizacja Pzp ma ponadto ułatwić prowadzenie prac badawczych i rozwojowych oraz z zakresu działalności kulturalnej. Po pierwsze, poprzez podniesienie progów stosowania Pzp z 14 tys. euro do 134 tys. (dla instytutów PAN) lub 207 tys. euro (dla instytutów badawczych i uczelni wyższych) w przypadku dostaw lub usług: 1) służących wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej mającej na celu osiągnięcie rentowności rynkowej lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju; 2) z zakresu działalności kulturalnej związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk, spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub z gromadzeniem materiałów bibliotecznych przez biblioteki lub muzealiów, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażaniu zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności.
Drugim ułatwieniem dla naukowców jest przyznanie możliwości unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na badania naukowe lub prace rozwojowe w związku z nieprzyznaniem grantu. Dzięki temu formalności przetargowe będzie można rozpocząć równolegle z ubieganiem się o fundusze, co przyspieszy rozpoczęcie badań.
JK
|