|2014-02-11|
Prawo, Instytucje
Za kilka miesięcy urzędy będą bardziej elektroniczne
Ustawa, która ma ułatwić kontakt obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną i sądami administracyjnymi oraz zwiększyć liczbę i jakość e-usług, została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 10 lutego (poz. 183). Większość przepisów wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy.
Jak pisze o tym akcie Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, urzędy już dziś świadczą wiele usług drogą elektroniczną – kłopot w tym, że są one rozproszone i obywatelowi trudno się zorientować, co może załatwić i w jaki sposób. Wynika to między innymi z tego, że większość usług publicznych świadczą w naszym kraju samorządy – i robią to różnie.
Celem MAC jest, aby te usługi – w miarę możliwości – były świadczone obywatelom w podobny sposób. Dlatego tak ważne jest tworzenie dobrych standardów i wzorców, a to właśnie ma zapewniać znowelizowana ustawa.
Zmiana przepisów ułatwi też korespondencję elektroniczną, nakładając na urzędy obowiązek posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie. Jest na to 6 miesięcy – czyli do 10 sierpnia (dziś skrzynki bywają różne, nie ma gwarancji, że przyjmą każde pismo podpisane cyfrowo). Dla obywatela oznacza to łatwość korzystania z tej formy kontaktu z urzędami – skrzynki w każdym urzędzie mają działać na podobnej zasadzie i przyjmować każde podpisane cyfrowo pismo.
Kolejnym krokiem ma być porządkowanie wzorów dokumentów: ustawa zobowiązuje urzędy do zgłaszania wzorów dokumentów elektronicznych do centralnego repozytorium wraz z opisami usług możliwych do zrealizowania przy wykorzystaniu tych wzorów oraz udostępniać formularze elektroniczne. Formularze niespełniające wyznaczonych standardów będą mogły być usuwane z ePUAP-u, by nie myliły obywateli. Jeżeli jakąś sprawę da się załatwić elektronicznie, podmioty publiczne będą musiały przygotować odpowiednie elektroniczne wzory pism i formularze
Nowa ustawa ma też ułatwić obywatelom korzystanie z profilu zaufanego na platformie ePUAP. Aby można było się nim posługiwać, trzeba go najpierw potwierdzić, co oznacza jedną wizytę w urzędzie. Dla wielu osób jest to sporym utrudnieniem. Nowa ustawa poszerza sieć takich miejsc, gdzie można potwierdzić profil zaufany, o placówki Poczty Polskiej i banki.
Rozwój e-usług zależy od tego, jak wiele z nich pojawi się na ePUAP. Ustawa poszerza więc grono instytucji, które będą mogły kontaktować się z obywatelami za pośrednictwem tej platformy.
W korespondencji z urzędem ustawa zrównuje drogę elektroniczną z papierową. Jeśli obywatel zainicjuje korespondencję elektronicznie, urząd będzie musiał korespondować z nim przez internet. MAC przypomina, że chodzi tu o korespondencję podpisaną profilem zaufanym albo podpisem kwalifikowanym, a nie po prostu maile. Wynika to przepisów dotyczących skutecznego doręczenia (urzędowej) korespondencji, czyli momentu, w którym można uznać, że pismo zostało doręczone. W przypadku korespondencji papierowej przepisy określają, że można ją uznać za doręczoną po dwóch awizach i po upływie 14 dni (nazywa się to „fikcją doręczeń”). Ustawa wprowadza analogiczny przepis w sprawie korespondencji przekazywanej drogą elektroniczną.
Przepisy ustawy dotyczące zmian w Prawie o postępowaniu przed sądami administracyjnymi wejdą w życie 11 lutego 2017 r. Zmiany w ordynacji podatkowej w zakresie możliwości doręczania zaświadczeń w formie dokumentu elektronicznego wejdą w życie 1 stycznia 2016 r.
Równocześnie trwają prace, aby sama platforma ePUAP była bardziej przyjazna dla użytkowników: wygodniejsza, bardziej intuicyjna, umożliwiająca szybkie załatwianie spraw. Zmiana powinna zostać wdrożona w ciągu kilka miesięcy. Prace prowadzi MAC oraz podlegające mu Centrum Projektów Informatycznych. Dzięki wprowadzanym zmianom portal powinien być łatwiejszy w użyciu, poszukiwanie odpowiednich funkcji, zakładek czy informacji ma być prostsze, a sposób komunikacji obywateli z urzędami powinien przypominać inne znane obywatelom narzędzia.
Źródło: MAC, JK
|