Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2014-01-17| Geodezja, Prawo, Instytucje

Wkrótce bardziej elektroniczna administracja

Łatwiejsze zdobycie profilu zaufanego, dokument elektroniczny równy papierowemu, ułatwienie korespondencji elektronicznej – m.in. takie zmiany przewiduje ustawa o informatyzacji, która właśnie trafiła na biurko prezydenta.


Wkrótce bardziej elektroniczna administracja

Jedną z ważniejszych zmian z punktu widzenia geodezji i kartografii jest ułatwienie obywatelom korzystania z profilu zaufanego ePUAP, czyli darmowego podpisu elektronicznego do kontaktu z administracją. Dzięki ustawie sieć takich miejsc, gdzie będzie można potwierdzić profil zaufany, zostanie rozszerzona m.in. o operatora pocztowego (obecnie to Poczta Polska), banki czy instytucje kredytowe.
Przypomnijmy, że obowiązujące od początku tego roku rozporządzeniem ws. PZGiK zakłada, że to właśnie platforma ePUAP ma stać się jedną z metod załatwiania spraw z ośrodkami dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.

Inne zmiany przewidziane przez uchwaloną właśnie przez parlament nowelizację ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne przewidują m.in.:
• Poszerzenie grona instytucji, które będą mogły kontaktować się z obywatelami za pośrednictwem ePUAP. Rząd liczy, że im więcej będzie takich usług, tym bardziej potrzebny będzie profil zaufany.
• Ułatwienie korespondencji elektronicznej poprzez nałożenie na urzędy obowiązku posługiwania się e-skrzynkami podawczymi w jednolitym standardzie (dziś skrzynki bywają różne i nie ma gwarancji, że przyjmą każde pismo podpisane cyfrowo).
• Porządkowanie wzorów dokumentów – urzędy będą musiały zgłaszać wzory dokumentów elektronicznych do centralnego repozytorium wraz z opisami usług możliwych do zrealizowania przy wykorzystaniu tych wzorów oraz udostępniać formularze elektroniczne. Formularze niespełniające wyznaczonych standardów będą mogły być usuwane z ePUAP-u, by nie myliły obywateli.
• Jeżeli jakąś sprawę da się załatwić elektronicznie, podmioty publiczne będą musiały przygotować odpowiednie elektroniczne wzory pism i formularze.

Pracując nad wdrożeniem tej ustawy, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało projekty rozporządzeń wykonawczych do tego aktu. Udostępniono je na stronie resortu.

Źródło: MAC, JK


«« powrót

Udostępnij:    

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
XXVII Kongres Międzynarodowej Federacji Geodetów (FIG Congress 2022)
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS