Ciekawe Tematyarchiwum Geodetywiadomościnewsletterkontaktreklama
Najnowsze wydarzenia z dziedziny geodezji, nawigacji satelitarnej, GIS, katastru, teledetekcji, kartografii. Nowości rynkowe, technologiczne, prawne, wydawnicze. Konferencje, targi, administracja.
blog
|2013-11-18| Teledetekcja, Sprzęt

Hamburski most pod lupą drona

Zdalna inspekcja hamburskiego mostu Köhlbranda to projekt, którego celem było pokazanie, że dron może być z powodzeniem wykorzystywany do szczegółowej inspekcji nawet dużych konstrukcji budowlanych.


Hamburski most pod lupą drona

Köhlbrandbrücke w Hamburgu to drugi co do wielkości most w Niemczech – ma 3,6 km długości i dziennie przejeżdża nim 30 tys. pojazdów. Zgodnie z normą DIN 1076 jego konstrukcja musi być poddana szczegółowej inspekcji co sześć lat. W jej trakcie inspektorzy muszą przyjrzeć się każdej stalowej i betonowej konstrukcji, co zajmowało im dotychczas od 3 do 5 miesięcy. Mniej szczegółowe, wizualne inspekcje muszą być zaś przeprowadzane co rok.

By sprawdzić, czy to pracochłonne zadanie da się wykonać szybciej i bezpieczniej, postanowiono testowo wykorzystać bezpilotową maszynę latającą. Wybór padł na heksakopter Aibot X6 niemieckiej firmy Aibotix. Jak chwali się jego producent, maszyna ma ku temu świetne predyspozycje. Posiada np. lekkie karbonowe osłony śmigieł, dzięki którym przypadkowe zetknięcie się z kontrolowaną konstrukcją nie musi oznaczać kraksy.

Na potrzeby hamburskiego projektu X6 wyposażono ponadto w kamerę zainstalowaną w górnej części maszyny, co pozwoliło przyjrzeć się konstrukcji mostu od spodu. Ważnym udoskonaleniem było także dodanie lamp LED-owych pozwalających wykonywać zdjęcia we wnętrzu pylonów. Kolejna przydatna przy inspekcji funkcja to Position-Hold – pozwala automatycznie utrzymywać drona w jednej pozycji, by jego operator mógł się w tym czasie skupić na obsłudze kamery.

Inżynierowie z Aibotix pracują nad kolejnymi udoskonaleniami X6. Jednym z ich najnowszych pomysłów jest funkcja Collision Avoidance, która pozwala trzymać drona w określonym dystansie od przeszkody. Aibot będzie ponadto w stanie kontynuować lot nawet w przypadku awarii dwóch z sześciu silników.

Jak podsumowuje eksperyment producent, władze portu w Hamburgu, nad którym biegnie most, pozytywnie oceniły możliwość wykorzystania drona do zdalnej inspekcji przeprawy. Nie dość, że maszyna pozwoliła przeprowadzić całe zadanie szybciej, to jeszcze zapewniła dane lepszej jakości, niż te zbierane dotychczasowymi metodami.

Źródło: Aibotix, JK


«« powrót

Udostępnij:    

dodaj komentarz

KOMENTARZE Komentarze są wyłącznie opiniami osób je zamieszczających i nie odzwierciedlają stanowiska redakcji Geoforum. Zabrania się zamieszczania linków i adresów stron internetowych, reklam oraz tekstów wulgarnych, oszczerczych, rasistowskich, szerzących nienawiść, zawierających groźby i innych, które mogą być sprzeczne z prawem. W przypadku niezachowania powyższych reguł oraz elementarnych zasad kultury wypowiedzi administrator zastrzega sobie prawo do kasowania całych wpisów. Użytkownik portalu Geoforum.pl ponosi wyłączną odpowiedzialność za zamieszczane przez siebie komentarze, w szczególności jest odpowiedzialny za ewentualne naruszenie praw lub dóbr osób trzecich oraz szkody wynikłe z tego tytułu.

ładowanie komentarzy



zobacz też:



wiadomości

słowo kluczowe
kategoria
rok
archiwum
Lidar odkrywa zapomniane ślady w puszczy
czy wiesz, że...
© 2023 - 2024 Geo-System Sp. z o.o.

O nas

Geoforum.pl jest portalem internetowym i obszernym kompendium wiedzy na tematy związane z geodezją, kartografią, katastrem, GIS-em, fotogrametrią i teledetekcją, nawigacją satelitarną itp.

Historia

Portal Geoforum.pl został uruchomiony przez redakcję miesięcznika GEODETA w 2005 r. i był prowadzony do 2023 r. przez Geodeta Sp. z o.o.
Od 2 maja 2023 roku serwis prowadzony jest przez Geo-System Sp. z o.o.

Reklama

Zapraszamy do kontaktu na adres
redakcji:

Kontakt

Redaktor prowadzący:
Damian Czekaj
Sekretarz redakcji:
Oliwia Horbaczewska
prześlij newsa

facebook twitter linkedIn Instagram RSS