|2013-11-13|
GIS, Mapy, Teledetekcja, Firma
GIS na pomoc Filipinom
W zeszłym tygodniu supertajfun Haiyan (Yolanda) spustoszył część Filipin, zabijając nawet 10 tys. mieszkańców. Swoją pomoc w usuwaniu skutków tego kataklizmu zadeklarowały firmy z branży geoprzestrzennej.
Firma DigitalGlobe, właściciel konstelacji wysokorozdzielczych satelitów teledetekcyjnych, udostępniła narzędzie Tomnod, za pomocą którego internauci mogą analizować zobrazowania zniszczonych regionów i oznaczać na nich największe szkody. Spółka aktywowała ponadto usługę FirstLook, w ramach której w kilka dni pozyskała i dostarczyła zdjęcia dla 19 tys. km kw. najbardziej poszkodowanych obszarów.
Google opracował z kolei specjalny serwis poświęcony tajfunowi. Jednym z jego elementów jest interaktywna mapa, za pomocą której Filipińczycy mogą znaleźć w swojej okolicy miejsca, gdzie udzielana jest pomoc i schronienie. Wykonano ją tak, by można ją było przeglądać również na urządzeniach mobilnych oraz umieszczać na własnych stronach internetowych.
Własną interaktywną mapę opracowała firma Esri (będąca członkiem Digital Humanitarian Network) wspólnie z grupami Standby Task Force oraz GISCorps. Jej głównym celem jest prezentacja zdjęć publikowanych z odpowiednim tagiem na portalach społecznościowych Twitter i Facebook oraz na portalach informacyjnych czy prywatnych stronach. Mapa bazuje na platformie MicroMapper.
Jeszcze na dwa dni przed uderzeniem tajfunu za kartowanie Filipin wzięli się wolontariusze z projektu OpenStreetMap. W ciągu kilku dni ponad sto osób wprowadziło do zasobów OSM m.in. blisko 30 tys. budynków. Dane te są na bieżąco publikowane w różnych formatach na stronie projektu.
JK
|