|2013-10-16|
Mapy, Firma
KNF nakłada karę za błędy przy sprzedaży PPWK
MIT Mobile Internet Technology SA będzie musiała zapłacić 300 tys. kary za „nienależyte wykonanie obowiązków informacyjnych” przy sprzedaży pod koniec 2009 r. wydawnictw kartograficznych PPWK Sp. z o.o. – zadecydowała w tym tygodniu Komisja Nadzoru Finansowego.
Przypomnijmy, że pod koniec 2009 r. spółka MIT SA funkcjonowała jeszcze pod nazwą Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusza Romera SA (PPWK SA). Papierowe wydawnictwa kartograficzne zdecydowano wówczas przenieść do nowoutworzonej firmy PPWK Sp. z o.o., którą następnie sprzedano za złotówkę zarejestrowanej na Cyprze spółce Sunnytop. W praktyce oznaczało to zaprzestanie działalności wydawniczej tego przedsiębiorstwa z blisko 60-letnią historią. W PPWK SA pozostawiono jedynie kartografię cyfrową, którą do dziś zajmuje się spółka zależna Navigo.
O nieprawidłowościach, które mogły wystąpić przy tej transakcji, jako pierwszy pisał „Puls Biznesu”. Według informacji tego dziennika możliwe, że oferta cypryjskiej spółki wcale nie była najkorzystniejsza. O przejęcie PPWK Sp. z o.o. miało bowiem walczyć m.in. znane austriackie wydawnictwo kartograficzne Freytag & Berndt. Co więcej, cypryjska spółka mogła być powiązana z grupą MNI, która kontroluje MIT. Przedstawiciele MIT ripostowali jednak, że nie wiedzą, kto jest właścicielem Sunnytop, a sprzedaż przynoszącej wysokie straty PPWK Sp. z o.o. za złotówkę była dla MIT najlepszym możliwym wyjściem. W związku z tymi doniesieniami w połowie 2010 r. transakcji postanowiła się przyjrzeć Komisja Nadzoru Finansowego.
Jak KNF wyjaśnia teraz swoją decyzję o nałożeniu kary, MIT SA przekazała do publicznej wiadomości informację o zawarciu umowy sprzedaży 100% udziałów PPWK Sp. z o.o. Jednocześnie 27 października 2009 r. w spółce podwyższono kapitał zakładowy do 3,056 mln zł w drodze emisji nowych udziałów, które zostały objęte przez MIT SA, z czego akcje o wartości 2,506 mln zł zostały pokryte aportem, tj. zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa zajmującą się działalnością wydawniczą i kartograficzną, a reszta, o wartości 0,5 mln zł, pokryto wkładem pieniężnym.
KNF zarzuca, że MIT nie przekazała do publicznej wiadomości informacji o zbyciu udziałów swojej spółki zależnej za cenę 1 zł (wartość transakcji ujawnił dopiero „Puls Biznesu”) i możliwym wpływie tej ceny na wynik finansowy wraz z uzasadnieniem sposobu tej kalkulacji, co stanowiło rażące naruszenie obowiązku informacyjnego. Wpływ tej transakcji na wynik finansowy MIT SA był bardzo istotny, gdyż strata związana ze sprzedażą udziałów PPWK Sp. z o.o. wraz z utworzeniem rezerw na należności od tej spółki wyniosła około 4,2 mln złotych, co stanowiło ponad 50% straty osiągniętej przez MIT SA w 2009 r. (około 7 mln złotych).
Tym samym KNF zwraca uwagę emitentom papierów wartościowych, że dopiero kompletna informacja poufna umożliwia inwestorom rzetelną ocenę potencjalnego wpływu na cenę lub wartość instrumentów finansowych. Pełne ujawnianie informacji poufnych wzmacnia zaś integralność rynku kapitałowego, pogłębia zaufanie inwestorów do prawidłowości procesów na nim zachodzących i zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mechanizmu cenowego rynku, dzięki czemu kursy notowań akcji na rynku są jak najbardziej zbliżone do ich realnej wartości.
JK
|