|2013-08-29|
Geodezja, Prawo, Instytucje
GGK z SGP o samorządzie zawodowym i nie tylko
Zasadność utworzenia samorządu zawodowego, zmiany w zakresie podziałów, scaleń oraz rozgraniczeń nieruchomości, a także poprawa jakości kształcenia geodetów były przedmiotem wczorajszych rozmów (28 sierpnia) głównego geodety kraju Kazimierza Bujakowskiego z kierownictwem Stowarzyszenia Geodetów Polskich – prezesem Stanisławem Cegielskim oraz wiceprezesem Andrzejem Pachutą.
O samorządzie W trakcie spotkania przedstawiono GGK uchwałę nr 1 niedawnego XXXVIII Zjazdu Delegatów SGP (Lidzbark Warmiński, 7-8 czerwca), w której zobowiązano Zarząd Stowarzyszenia do aktywnego włączenia się w dyskusję o utworzeniu samorządu zawodowego geodetów. Kazimierz Bujakowski zaznaczył, że choć temat ten budzi duże zainteresowanie branży, to przed przystąpieniem do szerokiej dyskusji konieczne jest określenie zasad, zakresu zadań oraz odpowiedzialności członków takiej instytucji. – Obecnie oprócz hasła mówiącego o chęci utworzenia samorządu nie przedstawiono jego szerszego opisu – podkreślał GGK.
Uczestnicy spotkania uznali, że konieczna jest dyskusja nad zasadnością utworzenia samorządu. W wyniku takiej debaty należałoby określić zasady jego funkcjonowania i kompetencje, ale także spodziewane koszty i korzyści związane z jego powołaniem. Otwarta pozostaje także kwestia miejsca w samorządzie pracowników administracji geodezyjnej.
O podziałach i scaleniach Przedstawiciele SGP złożyli ponadto propozycję przeniesienia do Prawa geodezyjnego i kartograficznego zapisów dotyczących wykonywanie podziałów, rozgraniczeń oraz scaleń. Dodatkowo zwrócili uwagę na zasadność uregulowania w tej ustawie uprawnień niezbędnych do wykonywania czynności klasyfikatora gruntów. Jednak zdaniem Kazimierza Bujakowskiego zmiany w ustawie o gospodarce nieruchomościami lub przepisach, za które odpowiedzialny jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, muszą być poparte gruntowną analizą.
O kształceniu ustawicznym Tematem rozmów było także sugerowane przez SGP wprowadzenie obowiązku ustawicznego kształcenia geodetów uprawnionych. GGK, popierając inicjatywę poszerzania wiedzy i rozwijania umiejętności, wyraził wątpliwość, czy takie rozwiązanie ma sens. Wymagałoby bowiem stworzenia pełnego systemu nauczania oraz kontroli efektów.
Źródło: GUGiK, JK
|