Strona rządowa zaproponowała m.in. nowe brzmienie definicji inwestora. Pod pojęciem „inwestor” w projekcie nowelizacji rozumie się podmiot realizujący lub zamierzający realizować inwestycję celu publicznego na obszarze scalenia.
W artykule dotyczącym wykorzystania gruntów Agencji Nieruchomości Rolnych na cele publiczne związane ze scalaniem zaproponowano dodanie zapisu mówiącego o wykorzystaniu na ten cel również gruntów należących do gminy. Zdaniem posłów również te grunty powinny służyć temu celowi.
Wątpliwości wzbudziła natomiast propozycja zapisu o przejęciu przez wojewodów od Samorządowych Kolegiów Odwoławczych dotychczasowych postępowań odwoławczych związanych ze scalaniem i wymianą gruntów.
– W naszym państwie jest taka procedura, że w przypadku postępowań, które kończą się wydaniem decyzji przez starostę – zwróciła uwagę jedna z posłanek – wszelkie pytania/odpowiedzi znajdują swój dalszy bieg w SKO. Jest to instytucja przeznaczona do takiej procedury. Nadzór wojewody dotyczy w takich postępowaniach uchwał rady miasta, rady powiatu, a nie dotyczy postępowań administracyjnych. Bardzo bym się cieszyła, żeby zostały zmienione generalne zasady funkcjonowania SKO, żeby w ich decyzjach było więcej wkładu merytorycznego. Natomiast przyznam, że mam obawy, czy nasza zmiana nie będzie wbrew temu, co funkcjonuje w całej naszej administracji – dodała posłanka.
Wątpliwości rozwiało Biuro Legislacyjne Sejmu, którego przedstawiciel stwierdził, że takie rozwiązania w przypadku wykonywania przez jednostki samorządu terytorialnego zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (a z taką sytuacją mamy do czynienia w ustawie o scalaniu...) przewiduje wprost ustawa o administracji rządowej w województwie (art. 2 i 7).
Zaproponowano też nowy zapis art. 2: „do postępowań scaleniowych lub wymiennych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się dotychczasowe przepisy”. Prawnicy z Biura Legislacyjnego zaproponowali też kilka poprawek redakcyjnych.
Podkomisja przyjęła wszystkie zapisy projektu nowelizacji ustawy z zaproponowanymi zmianami. Na tej podstawie przygotowane zostanie sprawozdanie dla dwóch połączonych sejmowych komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, które zajmują się projektem.