|2013-06-13|
Geodezja, Mapy, Ludzie, Instytucje
BGiK: Siedziba na stołeczną miarę
W lipcu tego roku w nowej siedzibie przy ul. Sandomierskiej zacznie urzędować stołeczne Biuro Geodezji i Katastru.
Zakończono już prace budowlane. Zaczęła się przeprowadzka. Jako pierwsi instalują się informatycy. Właśnie uruchamiana jest serwerownia BGiK. W lipcu przyjdzie kolej na przenosiny pracowników biur gnieżdżących się do tej pory przy ul. Marszałkowskiej i w Al. Jerozolimskich oraz Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.
W kwietniu 2008 r. prezydent Warszawy wydała zarządzenie, zgodnie z którym 1 stycznia 2009 r. nieruchomość przy ul. Sandomierskiej 12 na Mokotowie przekazano na potrzeby Biura Geodezji i Katastru. Zdecydowano, że zapuszczony budynek, w którym znajdował się Zespół Szkół Nr 16, oraz stojący na tej samej działce inny nieukończony budynek szkolny zostaną przebudowane i zaadaptowane na potrzeby warszawskiej geodezji.
W grudniu 2008 r. radni zaplanowali na ten cel 40 mln zł, lecz po cięciach w budżecie miasta na inwestycję przeznaczyli tylko 32 mln zł. Projekt przebudowy opracowała spółka Tebodin SAP-Projekt z Warszawy, natomiast prace budowlane zlecono konsorcjum firm Warbud SA i Erekta Budownictwo. Budowa ruszyła wiosną 2011 roku i została zakończona w terminie (odbiór nastąpił 17 maja br.).
Główny budynek znajdujący się przy Sandomierskiej podwyższono o jedną kondygnację, ma on teraz powierzchnię 6994 m kw. W przyziemiu znajdą się m.in. archiwa, ogólnodostępna stołówka i duża sala konferencyjna. Z kolei na parterze będą obsługiwani klienci biura: geodeci uprawnieni oraz zwykli petenci. W dużym hollu po lewej stronie znajdą się stanowiska do obsługi klientów ośrodka, a po prawej – ewidencji gruntów i budynków. Na parterze będzie także siedziba ZUD-u. Inspektorzy kontroli pracować będą na najwyższym piętrze. Także tam w dużym narożnym pokoju znajdą się stanowiska dla geodetów uprawnionych, którzy muszą pracować jeszcze na mapach analogowych.
W trzypiętrowym budynku od strony ul. Olszewskiej (1244 m kw.) na parterze znajduje się już serwerownia i pokoje informatyków, na pierwszym piętrze będzie administracja i Centrum Przetwarzania Danych Przestrzennych, a na najwyższej kondygnacji pokoje kierownictwa.
W kompleksie są dwie duże sale konferencyjne, na dziedzińcu znajduje się parking na kilkadziesiąt samochodów, cały obiekt objęty jest monitoringiem. Po BGiK nie będzie można się jednak dowolnie przemieszczać. Klienci swobodnie będą się poruszać w strefach ogólnodostępnych, jednakże do większości biur, w szczególności: składnicy materiałów, serwerowni czy kancelarii tajnej, dostęp możliwy będzie tylko dla osób uprawnionych. Każdy pracownik BGiK zostanie wyposażony w kartę magnetyczną, która posłuży także do kontroli przyjścia do pracy i wyjścia.
Pracownikom i klientom BGiK można tylko pozazdrościć. Klimatyzowane pomieszczenia, przestronne i widne pokoje dostosowane do potrzeb konkretnej komórki, nowe wyposażenie biurowe, pomieszczenia socjalne i... cisza za oknem, którą docenią szczególnie ci urzędnicy, którzy przeniosą się tutaj z ul. Marszałkowskiej.
Uruchomienie nowoczesnego obiektu przy ul. Sandomierskiej 12 kończy kilkuletni etap koncentracji stołecznej geodezji i zebranie wszystkich jej pracowników (obecnie ok. 330) w jednym miejscu (wkrótce znajdą się tutaj również komórki z Mokotowa i Pragi Południe). Będzie to najnowocześniejsze z ponad 30 biur stołecznego ratusza.
Teraz nastąpi najtrudniejszy etap dla pracowników: 28 czerwca rusza zasadnicza część przeprowadzki. Do przerzucenia jest 10 km bieżących dokumentacji oraz sprzęt i wyposażenie. Operacja zostanie przeprowadzona w nocy. Geodeta miasta Tomasz Myśliński nie przewiduje z powodu zmiany lokalizacji przerw w pracy podległej mu jednostki, prosi jednak geodetów o wyrozumiałość, gdyby w tym czasie zdarzyły się jakieś utrudnienia w działaniu BGiK.
Więcej w lipcowym GEODECIE
Zobacz zdjęcia nowej siedziby w naszej Galerii
Jerzy Przywara
|