|2013-05-15|
Geodezja, Przetargi, Edukacja
Kto opracuje strategię rozwoju kształcenia w geodezji i kartografii?
Główny Urząd Geodezji i Kartografii zaprasza do udziału w dialogu technicznym poprzedzającym udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem będzie opracowanie strategii rozwoju kształcenia w geodezji i kartografii w powiązaniu z innymi dyscyplinami zajmującymi się informacją geoprzestrzenną w Polsce do roku 2020.
Celem dialogu jest uzyskanie informacji w zakresie najlepszych i najkorzystniejszych technicznie, organizacyjnie oraz ekonomicznie rozwiązań mogących służyć realizacji potrzeb zapraszającego, który oczekuje m.in. przedstawienia przykładów wykonania usług, jakich powinien wymagać zapraszający w postępowaniu wszczynanym po przeprowadzeniu dialogu, propozycji wymagań dla konsultantów zdolnych do wykonania przedmiotu zamówienia, a także sporządzenia wyceny zamówienia.
W załączniku nr 1 do zaproszenia do udziału w dialogu, gdzie sformułowano ogólne założeniach zamówienia, przeczytamy, że przy opisie stanu obecnego bierze się pod uwagę m. in. następujące czynniki: • wielką liczbę zatrudnionych geodetów w przeliczeniu na dowolne jednostki odniesienia – wyjątkową w skali światowej; • daleko idące rozproszenie kadr nauczających i środków materialnych wynikające z niepokojąco wielkiej liczby uczelni zajmującej się tą tematyką – wyjątkowej w skali światowej; • upowszechnienie szkolnictwa w tym zakresie podporządkowane mechanizmom rynku edukacji, przy braku wspólnej strategii w skali państwa i skoordynowanej współpracy autonomicznych uczelni; • koncentrowanie się uczelni na kształceniu polskich studentów w języku polskim, bez należytego otwarcia się na rynki zagraniczne, studentów zagranicznych oraz współpracę naukową z partnerami zagranicznymi.
Z kolei wśród zagrożeń wymieniono m.in.: • bezrobocie wśród geodetów i kartografów; istnieje uzasadniona obawa, że po ukończeniu studiów, a więc po kilku latach od decyzji o ich podjęciu, absolwenci nie znajdą miejsc pracy odpowiednich do ich kwalifikacji; zjawisko bezrobocia w różnych formach może się nasilać z negatywnymi skutkami o wymiarze społecznym, dotkliwymi dla wszystkich geodetów i kartografów oraz rangi ich zawodu; • obniżenie jakości kształcenia; rozpraszanie sił i środków, uruchamianie studiów w nowym dla uczelni kierunku, bez tradycji, doświadczonej własnej kadry i odpowiedniego zaplecza naukowo-dydaktycznego może wpływać negatywnie na proces kształcenia i jego wyniki; • obniżenie poziomu naukowego; z podanych wyżej przyczyn mogą powstawać trudne do przezwyciężenia trudności w zapewnieniu dostatecznego rozwoju naukowego kadry w zakresie niezbędnym dla utrzymania właściwego poziomu nauczania.
Zgłoszenia do udziału w dialogu technicznym można przesyłać do 22 maja br.
AW
|