|2013-01-28|
GIS, Mapy, Przetargi, Edukacja
Rzeczny GIS udrożni Odrę
Aby żegluga na Odrze była bezpieczna i ekonomiczna, potrzebna jest infrastruktura informacyjna. Tego wymaga od nas Unia Europejska. Dyrektywę tę Polska spełni m.in. dzięki zespołowi naukowców z Akademii Morskiej w Szczecinie – pisze serwis PAP „Nauka w Polsce”.
fot. Wikipedia/Grzegorz Kilian
|
|
|
|
|
|
Naukowcy ze Szczecina przeprowadzili najpierw badania podstawowe, a następnie projekt rozwojowy „Technologia budowy Rzecznego Systemu Informacyjnego”. Pilotażowy system informacyjny dobrze sprawdził się w praktyce i obecnie zaawansowane są już prace nad rozwiązaniem właściwym, czyli RIS (river information system). W ramach projektu kierowanego przez prof. Andrzeja Statecznego z Katedry Geoinformatyki Akademii Morskiej w Szczecinie opracowano demonstracyjne Centrum RIS i moduł mobilny, a także prototypowe mapy elektroniczne Odry.
W wypowiedzi dla PAP prof. Stateczny podkreśla, że dzięki projektowi rozwojowemu Polacy są już stanie samodzielnie budować system RIS i nie muszą importować tego typu rozwiązań z zagranicy. Dotyczy to w szczególności opracowania map elektronicznych akwenów, które mają być objęte RIS. A zgodnie z opublikowanym niedawno rozporządzeniem ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie wykazu śródlądowych dróg wodnych, na których wprowadza się usługi informacji rzecznej (RIS) mają to być: 1. Jezioro Dąbie do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi. 2. Rzeka Odra od miejscowości Ognica do Przekopu Klucz — Ustowo i dalej jako rzeka Regalica do ujścia do jeziora Dąbie. 3. Rzeka Odra Zachodnia od jazu w miejscowości Widuchowa (km 704,1 rzeki Odry) do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi. 4. Przekop Klucz — Ustowo łączący rzekę Odrę Wschodnią z rzeką Odrą Zachodnią. 5. Rzeka Parnica i Przekop Parnicki od rzeki Odry Zachodniej do granicy z morskimi wodami wewnętrznymi.
Obecnie trwają pracę nad wyłonieniem generalnego wykonawcy projektu „Pilotażowe wdrożenie RIS Dolnej Odry”, co ma nastąpić jeszcze na początku roku 2013. Zgodnie z europejskimi regulacjami dane przekazywane przez RIS powinny być udostępniane bezpłatnie wszystkim uczestnikom żeglugi śródlądowej w całej Europie. Do tego celu muszą oni jednak posiadać specjalne urządzenia.
Źródło: PAP, JK
|