|2013-01-14|
GNSS, Sprzęt, Firma
Powstaje system pozycjonowania wagonów PKP Cargo
Spółka PKP Cargo rozpoczęła prace nad systemem pozycjonowania wagonów z wykorzystaniem technologii RFiD. Jeśli testy systemu wypadną korzystnie i zostanie on wprowadzony, PKP Cargo będzie pierwszą firmą kolejową na polskim rynku, która dysponuje takim rozwiązaniem informatycznym.
Obecnie ponad 900 lokomotyw PKP Cargo jest już wyposażonych w nadajniki GPS, które pozwalają lokalizować je w czasie rzeczywistym z dokładnością do dwóch metrów. Docelowo, w ciągu kolejnych lat, firma chce wyposażyć w nie wszystkie pojazdy trakcyjne. PKP Cargo podjęło także prace nad wyposażeniem wagonów w urządzenia pozycjonujące.
Na potrzeby projektu utworzony został zespół badawczy złożony z inżynierów spółki. W pierwszej fazie, obejmującej testy praktyczne, PKP Cargo wyposażyło 80 wagonów w specjalne urządzenia do automatycznego odczytywania danych, tzw. TAG-i. Testy przeprowadzane są obecnie na terenie Śląsko-Dąbrowskiego Zakładu PKP Cargo, czyli z uwzględnieniem potencjalnie trudnych warunków dostępu do wagonów panujących w takich lokalizacjach jak kopalnie czy elektrownie. System pozycjonowania wagonów ma dwa zadania. Pierwszym jest zautomatyzowanie pozyskiwania danych na temat wagonów w procesie odprawy pociągów. Docelowo pracownicy odprawy wykonywaliby swoją pracę z urządzeniem odczytującym dane wagonów z umieszczonych na nich TAG-ów, zamiast – jak to ma miejsce obecnie – z ołówkiem w ręku, nierzadko w trudnych warunkach atmosferycznych i terenowych. Dzięki czytnikom dane trafiałyby bezpośrednio do systemu komputerowego, gdzie mogłyby zostać następnie poddane niezbędnej obróbce. Drugie zadanie to wizualizacja wagonów PKP Cargo na mapie sieci kolejowej w czasie rzeczywistym, w znajdującym się w ruchu pociągu (w korelacji z systemem GPS montowanym w lokomotywach) bądź podczas ich pobytu na stacji.
– Najważniejsze korzyści z zastosowania systemu pozycjonowania wagonów to optymalizacja czasu pozyskiwania danych o wagonach, a w konsekwencji skrócenie czasu odprawy pociągów, eliminacja błędów ludzkich (takich jak złe odczytanie danych z wagonu) oraz dostępność pozyskanych danych w czasie rzeczywistym – tłumaczy Jarosław Klasa, dyrektor Biura Teleinformatyki PKP Cargo.
Pełna wiedza na temat stacjonowania wagonów oznaczałaby też lepsze ich wykorzystanie oraz pozwoliłaby na optymalizację okresów pomiędzy naprawami okresowymi wagonów. Pierwszy etap testów powinien zakończyć się w ciągu najbliższych tygodni. Jeżeli wypadną one pomyślnie, decyzję w sprawie ewentualnego wdrożenia systemu i wyposażenia docelowo wszystkich wagonów spółki w te urządzenia podejmie zarząd PKP Cargo.
Źródło: PKP Cargo
|